tisdag 7 april 2009

Kaos i katalogen

Den nya systembolagskatalogen är ute på gatan - och som den petimeter man är går det inte att undvika de oförklarliga feltrycken i beställningslistan. I alla fall de feltryck jag själv har upptäckt tidigare genom misslyckade beställningar.

Brunello di Montalcino från Banfi står listad som 2001 - men har anlänt som 2002 i åtminstone två år. Fyra kataloger har den felaktiga årgången överlevt! Motivet är solklart - 2002:an är väl mer eller mindre omöjlig att sälja (och någon flaska har säkert hämtats ut av misstag). Madiranvinerna från Capmartin har varit oåterkalleligen restnoterade sedan nästan ett år. Nästa leverensdatum är noterat oktober 2010 - och då knappast i de årgångarna.

En viss felprocent får man nog räkna med när informationen skall hämtas från så många olika källor. Men rent slarv, lättja eller bedrägligt beteende borde nog SB kunna rensa ut.

9 kommentarer:

Linda sa...

det var uppmärksmat gjort. kul med en blogg om vin, jag har precis startat en egen. kika gärna in.
MVH Linda

Vård & vin sa...

Banfi's 02:a borde sannerligen vara svårsåld. Har druckit den på restaurang och returnerade den (just för att det stod 01 på vinlistan). Känns lite sniket, varför kör de inte på senare årgång istället!?

MMM sa...

Linda> Välkommen till vinbloggssfären! Fin personlig touch - och lycka till med utbildningen (säger en helt outbildad korkdragare).

VoV> Lite ruttet är det - konstigt att SB inte har någon kvalitetskontroll alls i BS? Man kan ju undra hur många fel som finns bland alla de artiklar jag inte har någon koll på.

Vård o Vin sa...

Säkert en hel del får man misstänka.

Om det nu stämmer att man inte får returnera de varor man beställt trots att inte årgången stämmer så känns det ju verkligen motiverat att det stämmer... Illa!

MMM sa...

Fast man är aldrig tvungen att lösa ut något som man beställt - även om det säkert suckas en del.

Niklas Jörgensen sa...

V&V och MMM, granska varan när den ska hämtas ut. Är det inte rätt årgång såsom katalogen säger är det falsk marknadsföring och ingen kan kräva du fullföljer.


Kan berätta jag beställt mycket från BS och om inte 50% är fel så är det inte långt från. Värsta jag varit med om var just Italien och 2002. Hade beställt Vino Nobile från Poliziano 2001. Bra pris och visst anlände 2002. Vägrade.

En annan värsting var en Vinho Verde av enklare snitt, Qta da Aveleda som ska drickas ung. Fick en som var ett år äldre än listans. Undrar hur länge den övervintrat hos Lagena? Och hur den mått där?

Picque-Caillou 2001 var i själva verket en 2003:a.

Pavie stod listad vansinnigt länge, över katalogbyte fast den inte fanns.

Något positivt dock var Saint Cosme som visade sig vara en 2007:a istället och det var för en gångs skull ett angenämt fel, om än ett fel.

Jag gillar BS men det är i sanning vanskött! Men varför ändra? Det ger ju sken av att SB har mer i sitt sortiment...

Mina Vinare sa...

Hej!

Det här är en av mina gamla stötestenar med Beställningssortimentet. Fast jag har kommit till insikt och klandrar inte längre Systembolaget. Ansvaret lär helt vila på respektive Importör. Det är deras skyldighet att rapportera årgångsförändringar till SB och dessutom lyfta bort varor som inte längre finns.

Mycket kan man skylla SB för men i detta fall så ska vi nog rikta kritiken mot annat håll.

Man skulle kunna tänka sig att SB kunde vara lite tuffare mot Importörerna men om man tänker efter är det ju omöjligt för SB att ha insyn i Importörernas lagersystem. Hur ska SB kunna se deras lagersaldon och årgångar?

Fenomenet i sig är förkastligt men kritiken missriktad. Så länge vi har ett Monopol som enda väg till marknaden kan Importörerna göra som de vill. På en fri markand fick de allt jobba lite hårdare för att sälja sina varor i en tuffare konkurrens. Då duger det inte att marknadsföra fel årgångar eller vin som inte finns.

/ MV

MMM sa...

Klokt sagt - detta hade inte dugit i en konkurrensutsatt marknad! Det enklaste vore att kräva att varje årgång skall ha ett eget varunummer - borde inte vara så svårt att genomföra.

Vissa viner undrar man varför de överhuvudtaget listas i BS. Det senaste exemplet är de gamla Drouhinvinerna som släpptes den 1:e april i BS. Jag och Travkungen var först i kön och fick in våra beställningar c:a 10:02. Nu har vi fått reda på att vinerna är slut... Det var inte många sekunder de fanns i BS! Men i katalogen är ju namnen kvar tills oktober, som luft.

Mina Vinare sa...

Hej igen!

Det där med katalogen är ju ett gammalt problem som inte bara berör Beställningssortimentet. Minns inte riktigt hur ofta den kom ut förr men då var inte bara BS problemet. Det tillhörde nog vanligheterna att många artiklar i det ordinariesortimentet stod listade med fel årgång eller även att varan i princip var slutsåld. På så vis tycker jag nog SB blivit bättre och att ordningen är förbättrad gentemot nittiotalet.

Att hålla en tryckt katalog uppdaterad måste tillhöra det svåraste som finns med en produkt som vin. Begränsad tillgång och årgångar som skiftar. Ingen lätt uppgift.

Beträffande BS så är det vanligt förekommande att Importörerna inte rapporterar när en vara är slutsåld. Detta på grund av att det är mycket byråkrati kring listning av varor i BS med ganska komplexa varudeklarationer. Enklare då att behålla samma nummer och inte släcka ned ett nummer när en årgång tar slut. När nya årgången så anländer är det bara att fortsätta sälja på samma nummer och man slipper hela processen med att ta ut ett nytt artikelnummer.

Naturligt att man försöker ta genvägar som Importör när systemet blir för byråkratiskt och ibland undrar man om inte SB faller på eget grepp när man försöker styra upp rutinerna. Förlorarna i slutänden är naturligtvis konsumenterna.

Trevlig påsk!

/ MV