Wittmanns Riesling Trocken 2007 är nog det närmaste knark som man kan hämta ut på Systembolaget. Det sa bara slurp så var de två flaskorna slut. Det är som om vinmakaren hos Wittmann har skannat av min hjärna innan han satte specifikationerna.
Det svävar en ton av passionsfrukt och saltstänkta stenar i doften, men ingen petroleum som jag kände på Ängavallen. Smaken valsar fram och tillbaka mellan syra, skalbeska, mineral, citronskal och litet kaprifol. Väldigt ungt och outvecklat, men med en perfekt balans och en eftersmak som varar ungefär hur länge som helst. Det är ett stramt vin, väldigt stramt om man skall var ärlig. Det är en remarkabel skillnad när det serveras till mat - en inkokt lax var helt perfekt matchning.
Jag kan tänka mej att det är mycket en smaksak vad man tycker om detta. Det är en i grunden annorlunda produkt än den mer älskvärda moselrieslingen. 12.0% alkohol fyller ut och torrheten är total. Det fantastiska priset, 134 kr, är svårt att avskärma sej ifrån när man skall sätta poäng. Inte skall väl jag... Men jag håller fast vid mina 92 poäng. Och så har ju etiketten samma färg som MFF-flaggan.
5 kommentarer:
(A): Härlig läsning. Hämtade ut samma vin igår. Hade inte planerat att prova idag, men nu vet jag inte om jag kan hålla mig....
Trist när bolaget strular till det och lämnar bort ditt vin. Jag hoppas du har klagat till kundtjänsten.
Vinet låter gott, jag blir riktigt sugen att beställa några flaskor själv.
Kan bara rekommendera detta vinet - och till det priset får man ta till det slitna "fynd".
Jag skulle kunna ge ut en bok på udda missar och konstigt bemötande på det "alkisbolaget" - min favorit är den gången jag blev vägrad att köpa Les Launes Crozes-Hermitage. Damen i kassan slog in Hermitage i "datan" och fick ut ett 700 kronors vin. När jag inte ville betala 700 kr stängde hon kassan och bar ut alla Les Launes på lagret ("vi har fått en fel leverans"). Defekta viner kan bara återbetalas av butikschefen (vilket kan ta ett par veckor). Vägran att ta emot defekt vin, vägran att byta vin - listan är lång som sagt. Egentligen borde jag inte gå dit - men jag bor väldigt nära.
Oj, har du så struligt på bolaget. Låter som du måste lära upp personalen :-).
Börja med att klaga, skriftligt, till kundtjänst. Det skulle jag ha gjort.
(A): Sitter då till slut med detta vin i glaset. Saltstänkta stenar var den bästa liknelsen jag hört på länge. Kan det även kanske finnas lite persika? Fler flaskor kommer att beställas helt klart. För egen del har jag inget emot att dricka detta utan mat heller...
Skicka en kommentar