lördag 27 mars 2010

Från 500 till 40 kr

Normalt sett brukar alla vinprovningskvällar gå från ganska dyrt till oerhört dyrt - men ikväll gör vi baklängesvolt i kvalitetsläget. Undantaget förrättsvinet som är ett lådrov från min nyinköpta låda av Domaine Weinbach Riesling Reservé 2008.

Knastertorr, mineralbesk och fullständigt omöjlig att bedöma skall det visa sej. Det smakar nästan ingenting i nuläget. En svag doft av inlagd persika i en svag gin och tonic? Antingen är detta vinet redan helt stängt (som alla andra Weinbach i min källare), eller så har Philipson dealat på någon rastplats igen. Normalt sett brukar ju deras Riesling ha ett par sprittande år i början för att sedan gå i dvala. En liten varning trots det enormt låga priset i DK (129 DKK). Oh yes, jag har 11 utrymmeskrävande flaskor kvar (80 p?).

Sen lyfter vi till nivån där örnarna flyga. Jag hade inte någon enorm tilltro till Calon-Segur före denna kvällen - men denna flaska Calon-Segur 1996 är en av de absolut bästa Bordeauxerna jag har druckit. Årgången lär vara märkt av lätt övermogen cabernet, och vinet känns onekligen yppigt i både smak och doft. Fullt drag av cederpenna och cassisjuice. Mjuka långa tanniner driver eftersmaken till oändlighet. En bra blandning av stiff-upper-lip och california dreaming. En perfekt tidpunkt att dricka detta vin (93 p+). Vilket vin!!!




Vad sägs om en flaska La Tour de By 2006? Det är en kulturkrock jämfört med föregående vin. Släng blyertspennan i blodpuddingen och prygla hästen med en rostig hjulbult. Alla bloggare kommer att känna igen detta vinet från 2004, fast detta vinet har en högre koncentration och en någon renare attityd. Ett kanonvin för alla som tröttnat på grenache-lakrits. Me like (85 p).

Kvällen går vidare och mitt larv om grenache får återigen en dödsstöt. Domaine Charvin Côtes-du-Rhône 2007 innehåller nämligen nästan 80% grenache. Silkeslent, komplext, kryddigt och rent ut sagt chateauneufklassigt. Jag har egentligen inte provat 2007:or tidigare, förutom någon enstaka 100-poängare. Detta är bättre. Fantastisk balans, meditationsmässigt (84 DKK och 88 p). Parker säger drick före 2012 - jag säger drick helst inte före samma datum, 2001:orna av detta vin är i himlen nu.

Sen börjar pengainsatsen ta ut sin rätt. Pegau ger ut ett bordsvin, Pegovino 2006, som är klassat som ett Vin du Pays (45 DKK). Bättre än alla BiB i hela världen, men visst känns det lite yoghurtvasst i kanterna. Nu börjar vi dock känna allsångstendenser, vilket vinet svarar väl mot (75 p). 30% Syrah - 70% grenache - skruvkork. Nja.

Inga kommentarer: