söndag 28 september 2008

Med tung rygga över bron - part 2

Det är rätt kul att springa i vinaffärer i Köpenhamn - speciellt i affärer man aldrig besökt tidigare. Har man lite tur så får man ett glas i handen medan man skannar av sortimentet - speciellt på fredagar. Svårt att tro att det bara är 25 km till Sveriges alkoholpolitik i alla fall.

Idag startar jag i stadsdelen Frederiksberg - som faktiskt är en egen kommun-enklav omgiven av Köpenhamn. Det finns ganska gott om små vinaffärer men inga spjutspetsar direkt. Efter några mindre butiker, ej värda att nämna, hamnar jag på Frederiksbergs Vinimport (http://www.frederiksberg-vin.dk/). Affären är väldigt liten - men det visar sej att det finns ett gigantiskt vinlager strax bakom. Vinlagret består av Montredon, Montredon, Montredon och en liten samling Bordeaux. Där hittar jag en gammal favorit som jag bara måste köpa! Chateau Poujeaux har en speciell plats i min hjärta sen vi drack oss lyckliga på deras 1997:a förra hösten. Någon beskrev bloggkändisen La Tour de By som Poujeaux's fattiga kusin - och det sammanfattar vinet väl. Det är gammaldags Bordeaux när det är som bäst! De har årgång 2004 till ett pris av 175 DKK / flaska. Inne på lagret ligger det dessutom en storhet som Lafite Rothschild för i sammanhanget måttliga 1300 DKK - en annan gång kanske...

Med en halvtung rygga med sex Poujeauxer tar jag sedan bussen till Västerport och en gammal känd affär, H.J. Hansen Vin (http://www.hjhansen-vin.dk/). De har delar av en privat samling till kommissionsförsäljning just nu - även om det inte finns så mycket kvar längre. Två lådor Pavie McQuin 1998 står och skräpar på golvet. Priset 430 DKK är väl helt OK - men mannen i affären avråder direkt från köp. Tydligen har vinerna lagrats helt galet - för enligt honom har en majoritet av flaskorna kommit i retur som defekta. Den risken orkar jag inte ta - så jag skannar av deras normala sortiment istället. Sociando-Mallet 2001? Priset är nedsatt till 260 DKK, och det hugger jag på direkt. Min erfarenhet av Sociando Mallet är liten men god - här kan det finnas chans att bättra på det!


På vägen ut från affären finns en liten fyndlåda med enstaka flaskor som blev över till låga priser. En flaska Chateau La Nerthe 1991 står och ser väldigt ensam ut. Flaskan ser fin ut och har en hög nivå - men hur står den sej i årgångstabellen? Skit samma - 100 spänn för en 17 år gammal Chateauneuf är oemotståndligt. Väl hemma slår jag upp Wine Spectators omdöme om 1991: Past peak - thin, lean wines... Den får bli en surprise efter någon framtida Chateauneufprovning!

6 kommentarer:

Frankofilen sa...

Suck, en sådan där shoppingtur skulle inte göra ont i bland. 2001 Sociando har jag höga förväntningar på. Parker tycker den är lika bra som nollnollan, drämmer till med 93 poäng och skriver bla "must be tasted to be believed. A brilliant achievement!" Bra pris också, jag gav 370 för mina i Frankrike för några år sedan. Blir spännande att höra vad du tycker, tänker du smaka snart?

MMM sa...

Ja, jag blev ännu lyckligare av att se Parkers omdöme när jag kom hem! Den svenska kronan är ruskigt svag just nu, så priset blir i alla fall 340 SEK.

De får väl vila någon månad - men sen tar jag upp en och provar. Det blev ett sexpack av dem också - så nu är min budget för Bordeaux 2005 utraderad... Kanske lika bra det.

Finare Vinare sa...

Åhh, att det ska vara så långt ner till Skåne. En tur över sundet är bland Malmös stora glädjeämnen ;-) Nya adresser för oss - får vi kolla in nästa gång.

MMM sa...

HJ Hansen kan rekommenderas! En seriös vinhandel med väldigt stort sortiment (även om en hel del finns på deras centrallager och tar en dag att få fram). Ligger dessutom precis vid Västerports-station (stopp för Öresundstågen). Fullt sortiment av bl.a. Antonin Guyon, Drouhin och Delas.

Frederiksbergs vinimport känns mer amatörmässigt skött. Sortimentet skannas med fördel av hemma vid datorn.

Finare Vinare sa...

Skannat och klart - överprissatt Mont-Redon kan man vara utan, och mycket annat verkade de inte ha på Frederiksberg Vinimport.

H J Hansen imponerar verkligen med sitt (franska) sortiment men bekräftar vår bild av att bättre viner ofta är dyrare i Danmark än Sverige - men de finns att köpa! Tilbudet 2004 Montesodi för 274 DKK bör vara ett hyggligt köp för den som gillar Toscana.

Norma Vinimport i Frederiksberg är vi också väldigt nyfikna på att besöka....

MMM sa...

Norma har jag helt missat trots ett par års strövande i KPH - den läggs till "att-göra" listan (där ligger även Lögismose som verkar lovande). Sen finns ju också Höjbro Vin (numera Vinoble) vid Kultorvet. Där öppnar en ny skattkammare om en månad - alltid spännande!

När det gäller vinpriserna så är Bordeaux och Chateauneuf generellt billigare och resten av världen dyrare i Danmark. Och nu lider vi dessutom hårt av den rekordsvaga kronan. Men det går att göra fynd lite här och där - men det gäller att gå runt mycket och kolla av priser och jämföra. Ofta stämmer hemsidorna väldigt dåligt med verkligheten.