tisdag 7 juli 2009

Bekämpa värmen!

De soliga och heta dagarna passerade förbi, och inte så mycket vin har konsumerats. I alla fall inget som är värt att starta upp datorn för. En flaska Guigals Cotes-du-Rhône slank ner på restaurang JP. Problemet var bara att det var säkert 30 grader inne på krogen - och i vinstället mer än så. Kroppstempererat vin är inte så trevligt, men är nog ett ytterst vanligt problem på enklare korgar - både i Sverige och utomlands. Det finns en stort motstånd mot att kyla rödvin - men det är tvunget!

Med hettan steg också temperaturen oroväckande i min vinkällare - som värst var den strax över 20 grader. Min hemmagjorda kylanläggning pallade inte trycket, och behovet av en uppdatering var akut. Överföringen av kylan från kylbadet (400W) var för dålig - det kalla vattnet (runt noll grader) bara rusade runt i systemet till ingen nytta. En gammal bilkylare till en Golf GTi -92 och en stark kalluftsfläkt inköptes och kopplades in. Efter bara en timme var temperaturen under 17 grader igen.


Golf GTi - 92 - en sportigare vinkällare

Jag vill varna alla för att gå in för ofta på Vinforum.dk. Man kan lätt hamna i adoptioner av nya "fynd". Jag hade inte alls några planer på att handla vin igår, men rätt flaskor till rätt priser dök upp och två timmar senare var de i min ägo. Några Lynch Bages 2002, en Leoville Las Cases 2002 och en Leoville Las Cases 1975 (i förbluffande bra skick). Jag har fått för mej att 2002 är årgången i Bordeaux som gäller just nu - i alla fall verkar stilen på vinerna tilltala mej. De bästa exemplaren har fullmogen frukt och en sval, skön och elegant struktur. 2002 och 2008 borde ha en del gemensamt i det att skörden räddades av en "indiansommar" i september-oktober. Båda årgångarna skördades också ovanligt sent för att vara i Bordeaux. Leoville-Las-Cases 2002 har den högsta alkoholhalten som någonsin uppmätts på slottet - 13.5%. Tyder knappast på omogna druvor. Att handla Leoville-Las-Cases 1975 är däremot emot bättre vetande. Nu har jag iofs bara provat en 1975:a - Ducru Beaucalliou - men den fick mej inte på något vidare humör. Ganska grov och kantig med tunn syrlig kropp. Nu tror jag dock att Las Cases är något helt annat - på den tiden var Las Cases väldigt mycket bättre än allt annat från S:t Julien.






















Stilstudie i Las Cases-etiketter. Årgång 2002 var den första med den "nya" etiketten. En hel del av informationen har strukits på framsidan - å andra sidan har det tillkommit en baketikett. Jag tycker nog att den gamla är mer tilltalande - vad tycker ni? Ordet Récolte framför årtalet måste kommit till mellan 1975 och 1979 (där det bevisligen finns). Nu far jag till Åmål för att studera alla varianter av 12 takters blues. Åmåls Bluesfestival.

4 kommentarer:

Niklas Jörgensen sa...

Äh, man måste våga chansa även om jag håller med om 75:ornas läskighet. Har nog provat dussinet av dem och de flesta har varit märkbart torra och obalanserade med vasst bett. Mouton och Montrose var dock häftiga. Las cases har inte provats och den ser jag fram emot höra om!

MMM sa...

Det är kul att krydda vinkällaren med några gamla kämpar också - och denna flaskan fick jag för 600 DKK. Mycket pengar om det är ättika i flaskan, men det kan ju vara en stor vinstlott också. Parker ger fortfarande 92 poäng, vilket får anses väldigt högt för en Medoc 75:a.

Det säljs en Pavie Macquin 1961(B-stand) för 300 DKK just nu. Jag visste inte ens att slottet fanns 1961. Kan det vara en lott man skall ge sej in på månntro? 1961 låter ju lovande i alla fall.

Anonym sa...

(A): Såg någon tråd i någon av "bloggarna" under senaste veckan eller två där Las cases 75 hade provats. Kan inte komma ihåg var. Omdömet var om jag inte minns fel att vinet var ok och bättre än förväntat, men naturligtvis inget att spara på...

MMM sa...

Är den OK skall den hålla många år till, men blir väl knappast bättre. Det borde snart vara dags för en ny "mumieprovning" - även om den förra inte var någon succé.