söndag 1 juni 2008

Côtes du Rhône

Den här kvällen är allt annat än vinprovningsbetonad - vi öppnar upp kvällen med att svinga krocketklubbor till magnumflaskor av Errazuriz Cabernet Sauvignon Rosé. Inga provingsnoter känns motiverade - det är iskallt - jordgubbigt - och väldigt nära blandsaft.

På grillen ligger 2.7 kg lammkotletter ingnidna med färska örter och vitlök - när jag korkar upp en liten blandning av Côtes-du-Rhône viner. Varför köpa många av samma! Våra gäster är fullständigt ointresserade av vinprovning - så jag går undan en liten stund och häller upp en slatt av vinerna i var sitt vinglas.


Jaboulet Parallèle "45" 2006 (SB 22800): Lättast i färgen av alla tre vinerna - doften är helt inriktad på skumgodis och bränd plast. Smaken känns också bränd. En hel del Brett? Detta vin var en av mina favoriter på 90-talet - men det verkar ha gått utför rejält sen dess.

Guigal Côtes-du-Rhône 2005 (SB 2011): Medeltät i färgen - doften visar att detta vin måste innehålla en hel del Syrah - björnbären och blåbären kommer ångande ur glaset. Detta vin är väldigt mycket bättre än Jaboulet - om än ganska profillöst.

Chateau Saint-Jean "Plan de Dieu" Côtes-du-Rhône Villages 2005: Inköpt av min lokala vinhandlare på Amager för c:a 90 DKK - vinet är helt okänt för mej annars. Tätast i färgen av alla tre. Doften är nästan på pricken lik en Crozes-Hermitage - undrar om det inte är 100% Syrah i detta vinet? Smaken är lite varm och mullig - utan den svala munkänslan av en Crozes. Smaken är betonad på mörka bär och, faktiskt, prickig korv. Kanske lite för snällt i syran och tanninerna för min smak - annars ger detta vinet mest pang för pengarna.
Vinerna är väldigt olika i stilen - och om man föredrar Guigal eller Saint-Jean beror nog mest på situationen.








2 kommentarer:

Göran sa...

Hej!
Är nybörjare vad gäller vin, men väldigt fascinerad av din intressant blogg och vin i allmänhet. En fråga som jag har funderat på ett tag är dock följande: Hur många av vinerna du testar dricks som de är och hur många dricks till mat? Jag har förstått att många viner inte kommer till sin rätt utan mat, men man kanske inte har tid/råd att laga till en lyxmåltid varje gång man är sugen på att testa ett nytt vin? Tacksam för input :)

Mvh,
Göran

MMM sa...

Tack Göran! Nästan alla viner utom rena apertifer dricks till mat - men jag är nog lite dålig på att skriva ut vad som äts till.

Denna posten var lite oseriös på sätt och vis då varje vinglas bara fick 30 sekunders uppmärksamhet vid en osande grill. När flaskorna kom på bordet dröjde det inte länge förrän varje gäst hade sin egen cuvée i glaset...

I backspegeln så var det ingen av dessa viner som jag blev speciellt begeistrad av - och ingen lär inköpas igen.