lördag 15 november 2008

Vevey-Montreux Chasselas 2007

What the hell! Frun är ute och rumlar och barnen har somnat.

Jag korkar upp en flaska av det enklare kooperativvinet från Montreux med det geniala namnet Montreux 2007. Vinet består av 100% Chasselas och kommer från de fotbollsplansstora plättarna strax ovanför staden. Kul att se vad vinet går för när man inte sitter med en ocean av överprisad smält ost framför sej.

Jag hade överhuvudtaget aldrig hört talas om vitvinsdruvan Chasselas innan resan, men den odlas tydligen ganska ymnigt i Frankrike. Fast det mesta slutar tydligen som industrietanol. I det unika klimatet vid Genevesjön trivs druvan uppenbarligen bättre - där det t.o.m finns angivna grand cru lägen för druvan (kommer ett sånt vin senare).

Chasselasvinet är lätt gult i färgen och doftar ungefär som en blandning av Pinot Gris och Chardonnay. Det är blommigt och kryddigt i doften, med en viss tung ton av mysk. Smaken är lättare än doften antyder och är lite pepprigt chardonnayaktig med en frisk syra. Detta vinet dör ganska snabbt i munnen, men det kunde man nog förutsäga redan efter prisnivån. Ett helt passabelt rent vin, väl värt sina 10 CHF. Och visst - det passar väldigt bra till smält ost.

8 kommentarer:

Mina Vinare sa...

Hej!

Har för mig att den odlas flitigt i Valais under namnet Fendant. Lär enligt Schweizarna själva vara det självklara valet till ost fondue. Köpte en del för dryga tio år sedan som strök med som måltidsdryck till just ost fondue. Helt okej. Det fanns för några år sedan en Chasselas på SB från Alsace som var riktigt bra. Tror producenten var Schoffit.

Ha det!

Björn sa...

Det är inte alls länge sedan Chasselas var på tapeten här: http://puttesvinspalt.blogspot.com/2008/10/viner-frn-schweiz.html

Så druvan har sina anhängare här i landet trots att det inte dyker upp på SB speciellt ofta. Senast var det just Domaine Shoffit Vieilles Vignes av årgång 2001 tror jag. Jag drack den inte själv, men den ska ha varit hur bra som helst för priset.

MMM sa...

Där ser man! Jag har försökt leta efter Alsace-Chasselas i Danmark, och det enda jag kunde hitta var ett vin från Marc Tempté (helt okänd för mej). Jag antar att det mesta hamnar som bulkvin i blandvinerna.

Det finns ett fåtal Grand Cru-lägen längs Genévesjön där Chasselas odlas helt kompromisslöst. Skall bli spännande att testa det senare (och lura någon stackars medprovare).

Zürich flygplats verkar bättre än Genèves. Maken till hutlösa priser har jag aldrig sett. T.o.m maltwhiskyn köpes bättre på SB, trots taxfree.

Björn sa...

Inte alls konstigt att det saknas Chasselas från Alsace för vad jag förstått är det inte så många kvar som odlar druvan. Åtminstone inte i någon vidare utsträckning. Att just Albert Boxler gör det är kanske inte så konstigt eftersom släkten härstammar från Schweiz.

Min kollega disponerar en lägenhet i Evian och jag ska höra med henne om hon inte kan snoka fram någon Chasselas vid nästa resa, och gärna då någon flaska som det står Grand Cru på:-)

Min erfarenhet av Genève är precis samma som din. Jag var på jakt efter både whisky och cigarrer när jag senast flög den vägen, men valde pga priserna att avstå helt. Bättre köpa whisky i norra delarna av Italien där det inte alls verkar ovanligt med bra sortiment av single malt till hyggliga priser. På SB finns ju också ett bra sortiment av standardtappningar till bra pris, men jag gillar inte trenden med svindyra kortlagrade specialtappningar.

Mina Vinare sa...

Hej igen!

Jag minns att jag provade Domaine Shoffit Chasselas Vieilles Vignes hos Munskänkarna. Om det var årgång 2001 kommer jag däremot inte ihåg. Jag köpte aldrig några men minns att hetsen var enorm för det ansågs som ett fynd till ett ganska rimligt pris. Minnet säger mig att det var roligt ur ett vintekniskt perspektiv men inte mer än så. Typiskt att journalister skriver upp viner som detta bara för att det känns spännande och ovanligt. Förvisso klart intressant att prova men det är nog bättre att lägga pengarna på de mer traditionella Alsace druvorna. Skulle dock ändå inte avråda från ett smakprov om vinet dök upp igen.

Ha det bra!

Frankofilen sa...

MV - det där är ett intressant fenomen - vinexotismen. Hur man i vissa kretsar går igång på vad som helst bara det är obskyrt, ovanligt och udda. Halvt utdöda gamla druvor, eller klassiska sådana fast från udda områden. Ofta stöter man på detta fenomen på restaurang tycker jag - "och till denna rätt har vi ett macvin från Jura. Det är egentligen inget riktigt vin utan ojäst druvjuice som spetsats med alkohol, och tillverkas bara av en handfull producenter". Ok, men jag som är en konservativ tråkmåns vill hellre ha en riktigt bra riesling från Tysklands bästa branter till maten. Och hellre en bra Barolo än en Nebbiolo från Mexiko, osv. Om jag minns rätt kallade Andreas Larsson fenomenet för "en vanlig barnsjukdom bland sommelierer"...

Mina Vinare sa...

Hej igen Frankofilen!

Träffade en ledande vinimportör för ett tag sedan och han utryckte just sin frustration över alla konstiga viner på landets vinlistor. Han menar som du, att ju konstigare dess bättre. Förstod just att det är bland sommelierer som denna trend sprids – det är inte vinimportörerna som driver på.

Jag har alltid funderat på att om… (restaurang eller vinimportör) så skulle Côtes du Rhône vara det givna valet i bas sortimentet. Bättre förhållande mellan pris och kvalitet finns knappast enligt mitt tycke. När jag frågar folk i branschen så idiotförklarar de mig nästan. Södra Rhône i allmänhet är tydligen iskallt i dessa kretsar. Hellre då en massa udda företeelser.

Ditt exempel med Jura vinet är ju lysande! Finns det på riktigt?

Må väl!

Frankofilen sa...

Just det där exemplet är hämtat från Matthias Dahlgren i somras, men jag har stött på det fler gånger, trots att vi sällan kommer iväg på restaurang. Man kan väl hitta samma tongångar hos vissa skribenter inför släppen.