måndag 5 april 2010

Plötsligt händer det

Min syn på vårt alkoholmonopol är bitter och kärv, och det gäller inte minst den helt godtyckliga hanteringen av beställningsviner. Skall man få sitt vin, och i vilken årgång? Det går veckor av väntan, och de gånger det inte fungerar är det ingen som ger besked.

Min beställning av Barral Faugeres 2007 i februari hade jag nästan glömt bort när min mobil plötsligt ringde i onsdags nästan sex veckor senare. Det var kundtjänst i Stockholm som beklagade att min beställning hade havererat i datasystemet. Vinet var såklart slutsålt sedan länge. De hade dock på helt egen hand kontaktat importören och ordnat med en privatimport av en låda. Allt var fixat och klart. Världsklass av både Systembolaget och framförallt Tommy Linds Franska Kvalitetsviner.

Kvällens skörd:
Tahbilk Marsanne 2008: Ny årgång. Saknar petroleumkänslan i doften från 2007:an, å andra sidan är vinet fetare och längre i smaken än i 2007. Melonkulor och ylletröja i en fin syrafräschör. Jag gillar detta mer och mer för varje gång (88 p)

Brocard Kimmeridgen Chardonnay 2008: Är det inte kattpiss-buxbom i denna? Smakprofil och kalkkänsla som i en Pouilly-Fumé. Väldigt opersonligt men drickvänligt (83 p). Ett bra lurifaxvin.

Poggio San Polo Brunello di Montalcino 2001: Smeksam fullmogen brunello. Vit choklad, körsbärsfilt, lång helt utmognad eftersmak med lite grovsnus. Min själ den bästa Brunello jag provat på lång tid (91 p).

Alain Graillot St Joseph 2005: När jag dör skall min aska spridas i Norra Rhône. Så exakt i doft och smak. Vilken mästare han är när det fungerar! Olivtapenade och sardeller, Tretorn och vasalopp. Gigantisk eftersmak och 110% rent och klart. Mitt livs bästa Graillot (93 p)!

Inga kommentarer: