måndag 7 juni 2010

Produttori del Barbaresco Montestefano 2001

Ikväll kan man säga att primörhandeln startade på riktigt, i och med att de första lite mer prestigetyngda Medoc-slotten kom ut på marknaden som t.ex Gruaud Larose, Giscours och Clerc Milon. Än saknas en stor mängd slott, men nu lär det vara proppen ur. Priserna? Tja, jag gav 235 DKK för Clerc Milon 2008. Samma slott årgång 2009 kostar runt 400 DKK. En höjning på c:a 70%...

Onekligen är det ganska prisvärt att handla mogen Barbaresco Riserva 2001 för 140 DKK istället. Tre flaskor Produttori del Barbaresco Montestefano 2001 för en flaska Clerc Milon som skall drickas runt 2025.


Flaskan har en stor mängd sediment och vinet ser mer moget ut än motsvarande flaska Ovello. Mer läderfärg men samtidigt mörkare. Det djupare anslaget bekräftas i doften. Här är det mer mogna toner av läder, mörkare körsbärsfrukt. Lite hemligare men samtidigt inte samma eteriska lyft som Ovellon hade. Smaken börjar med sammetsmjuk frukt, men drar snabbt ihop sej till en tanninrik(are) avslutning. Ett lite tuffare och fruktrundare vin än Ovellon. Om Ovellon är Bourgogne är Montestefano Chateauneuf (väldigt grovt såklart). Barbaresco är sannerligen gott nog dock.

Båda är kanonviner, men jag tycker att Ovellon ligger närmare mitt epicentrum. Jag kan gå och dagdrömma om den där Ovellon fortarande... Skall vi säga 93 p till Ovello och 90 p till Montestefano? Osannolik utdelning för insatsen oavsett.

10 kommentarer:

Anonym sa...

(A): DKK 140, hutlöst!! Årgång 05 kommer på SB i nästa vecka för SEK 335....

Italienska viner sa...

Intressant, jag delar din förtjusning avseende Ovello men hade nog minst lika höga förväntningar på Montestefano.
Vi hämtar snart en låda Rio Sordo :-)

/Patrik

MMM sa...

Det är alltid svårt när man inte dricker vinerna samtidigt. Annan mat och sinnesstämning. Min uppfattning var i alla fall att Ovellon var ett snäpp upp i komplexitet och himmelsk balans. Men vem vet hur det ser ut nästa gång man öpnnar!

Har också sett att rean fortsätter, men nu är mina sekiner omvandlade till primörrätter i Gruaud Larose och Clec Milon... Hela primörgrejen skapar ett visst "vill ha" begär.

Björn sa...

Hej,

Har också suktat efter rea-Barbaresco och tänkte höra om det finns möjlighet att delta i något gruppköp från Philipson?

Hälsningar,

Björn

Mats L sa...

Jag är intresserad av gruppköp av barbarescon, både riservan från Produttori och Rattis Marcenasco 2006 ifall den kommer upp till 150 DKK igen. Provade Marcenascon på plats i Annunziata för 3 veckor sedan och den var riktigt bra. Jag bor i Stockholm, men kommer att vara i Falsterbo under juli. Avhämtning kan organiseras alltså.

MMM sa...

Rean tillfälligt avbruten ser jag nu, men kommer kanske igen. De måste sälja stora kvantiteter av dessa viner - och de görs ju inte i några enorma upplagor heller (1500-2000 lådor / vin). Jag förstår ärligt talat inte hur de kan sälja dem så billigt.

Den vanliga Barbarescon 2006 säljs igen för 79.95 DKK. Det är min själ också ett helt lysande vin om ni inte skulle få tag på de andra. Ratti Marcenasco likaså! Däremot vill jag varna för Argiano Brunello 2004, nu nere i 149.95 DKK. Där ligger en sur räv begraven, och jag skall snart utmana den mot en flaska inköpt i Tyskland (annat lotnummer - för 38 Euro flaskan).

Mats L sa...

Jag frågade vid besöken både på Ratti och på Produttori om de gjorde olika cuvéer för olika länder. De var båda tydliga på att de inte gjorde det, men de kände vagt till att det förekom. Undantaget var Produttoris standardbarbaresco 2005, utrett på en annan tråd. Argiano verkar vara ett sådant fall, ser fram mot din jämförelse.

Italienska viner sa...

Även PdB´s nollsexa har utpekats som batch-variabel fast då beror det på att man släppte en omgång normale innan man hade bestämt att skippa riservorna. Således blev de påföljande batcherna utspädda med den ädla riservajuicen.
Läs mer här:

http://dobianchi.com/2010/06/04/2006-produttori-del-barbaresco-an-important-clarification-from-aldo-vacca/

/Patrik

MMM sa...

Wow! Det var en glad nyhet som jag inte hade hört tidigare. Eftersom Philipsonflaskorna har engelsk text på baksidan bör de vara från någon av de "ädla" buteljeringarna. Nu får man nog köpa en låda till...

Det kan kanske också förklara utförsäljningarna av 2001:orna. De har för mycket vin helt enkelt. Visst gör det bara 2000 lådor per vin, å andra sidan görs det (vad jag kan se) 14 olika vingårdsviner. Det blir som ett stort Bordeauxslott tillsammans.

Hobbyvinarn sa...

Att systemet släpper Produttoris Barbarescos för 335:- tycker jag är perfekt tajmat! Köpte nämligen Rio Sordo och Ovello 01:or från Philipson samma vecka som juni-släppet blev officiellt. Det får bli ett smakprov snart.