torsdag 7 augusti 2008

Allesverloren Shiraz 2007

Det är inte lätt för en ensam sydafrikan att tränga sej in i mitt närmast etniskt rensade vinförråd. Ikväll skall vi dock röra oss något utanför våra vanligaste allfartsvägar och prova en Allesverloren Shiraz 2007 (SB 29002).

Jag kan i princip inget om detta vin, förutom det som nämns på etiketten. Ut från trampolinen...
Vinet hälls diekt i glasen och har en förvånansvärt lätt ljusröd/blå nyans. Påminner nästan om en Bourgogne i färgen. Vad gäller doften så förstår jag direkt vad som menas med rökighet i sydafrikanska viner. Det är hårfint att skilja detta vinet från en nyöppnad vacuumförpackning med rökt makrill. I övrigt finns det en del röda bär och en viss ton av bränd plast. Inte så dumt - men väldigt annorlunda.


Smaken blir vi dock direkt missnöjda med. Vinet är lika urvattnat i smaken som färgen antyder. Dessutom finns det en väldigt hög syra och en antydan till ölbeska som känns främmande i ett rött vin. Den brända plasten känns än tydligare i smaken än i doften. Vi diskuterar om detta är Brett eller inte - det lutar starkt åt det i alla fall.
Jag hade väntat mej ett tätt, kanske lite överextraherat vin med mycket muskler och bristande elegans á la aussie-shiraz. De få exemplar av sydafrikanska shirazer vi har druckit tidigare har varit i en helt annan stil i alla fall. Kanske detta kan bli bra med lite lagring - men jag betvivlar. En annan lustig (?) bieffekt av detta vinet är att alla i sällskapet får halsbränna efter ett drygt glas...
Egendomen fick namnet Allesverloren (allt är förlorat) efter en brand 1709 som jämnade den med marken. Jag undrar om inte han som rengjorde faten strök med på samma gång.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Vill bara tacka för en väldigt underhållande blogg. Du har förgyllt många kvällar för mig nu och jag är djupt imponerad av dina "vin nördiga" inlägg av mycket hög kvalitet. Själv är jag en stor amatör med höga ambitioner inom vinområdet. Fortsätt i samma stil så är jag evigt tacksam.

// chateau vadå´

ps. var idag inne på SB i Kastrup och hittade många trevliga pavor efter dina tips

MMM sa...

Tack skall du ha, chateau vadå'!

Mitt vinnörderi är säkerligen bara i startfasen - det verkar som alla som blir bitna bara gräver djupare och djupare... i börsen också.

Finare Vinare sa...

Ibland är det väl så kul att läsa om stolpskotten!
Det tycks som att något gått väldigt fel på Allesverloren... för nollsexan var faktiskt förvånande bra i den där syrligt burgundiska stilen. Tack för dina varningens ord! Nu har vi bara några Thelema kvar, sen är sydafrika puts väck, utrensat från källaren ;-)

Förresten - SB i Kastrup, ehh vadå??

MMM sa...

Min sågning var väldigt subjektiv - jag gillade verkligen inte kombinationen av vrålhög syra och plastiga toner. Det kan vara så att andra har vett att uppskatta det bättre - det får ju allmänt bra recensioner!

Jag antar att SB står för SuperBrugsen i detta fallet - de kan ibland ha riktiga klipp!

Frankofilen sa...

Blev bjuden på det här vinet nyligen. Var väl inte så värst koncentrerad på vinet i glasen, men inte var det direkt otäckt. Lite rökigt, visst, men inga slemma plasttoner. Å andra sidan fick jag ingen lust alls att köpa en flaska...

Niklas Jörgensen sa...

Fick den också serverat nyligen på en bjudning och kan tyvärr bara hålla med mmm; det här är scary stuff!

Men tilläggas bör att jag ännu inte övertygats av något sydafrikanskt rödtjut hela vägen. Antingen är det bara rökt korv för hela slanten eller så är det som att tugga på nya bilmattor...

De vita är dock en annan femma och här finns mycket trevligt.