onsdag 20 augusti 2008

Springbank ankommen

Året är 1996. Ett antal dåsiga teknologer på Chalmers har just haft maltprovning i whiskyklubben VW (Whiskyn Werkligt Wackra Wobblande Wänner) och jäser med en subventionerad Pripps Blå i klubbsoffan. Någon plockar fram kortleken - en annan ett prospekt från Springbank där man erbjuds köpa hela fat maltwhisky "en primeur". Det går ett sus i lokalen -tänk att äga ett alldeles eget whiskyfat. Dessutom på Springbank som i alla fall då ansågs som en av de allra bästa. Jag undrar om inte 21-åringen som fanns att köpa på Bolaget då för en spottstyver var och är historiens bästa whisky? Ett fat inköptes i alla fall, uppdelat i 20 andelar á 700 kr. Valet blev ett portvinsfat på c:a 380 flaskor cask strength whisky. Det är klart att det lät billigt för en teknolog - 700 kr för 19 flaskor 68% sprit...

Man tar examen - flyttar till Skåne - träffar frun - får barn - köper hus. Och så har 12 år gått och ett mail dimper ner från den gamle ordföranden. Vips så är det tid att börja tappa upp vårt fat. Det som varit en anekdotisk historia under mången efterfest blir plötsligt verklighet.

12 år är egentligen ingen ålder för en Springbank, och vi enas om att enbart tappa 1/3 av fatet på flaska och låta resten ligga för framtiden. Nu kommer avgifterna som man inte har betalat tidigare. Hyran för fatplatsen - buteljeringen - etiketterna - transporten - och framförallt alkoholskatt och moms. Men det blir trots allt väldigt prisvärt jmf med dagspriset - strax under 400 kr per flaska cask strength 58% (änglarna har tagit sin andel). Finns ingen Springbank cask under 1000 kr på Bolaget. Flaskorna skattas och momsas i Danmark och hämtas ut av undertecknad och ett par från Göteborgsdelegationen:

Whiskyn har en kraftigt mörk brun-röd färg. Intensiv doft av fatknäck. Smaken är lätt med betoning på saltlakrits med en lång eldigt torvig eftersmak. Jag är mycket nöjd! Jag späder ut den litet med vatten - vilket gör whiskyn en aning opak (ingen kylstabilisering). Nja, den var bättre utan vatten.

Med min konsumtionstakt av maltwhisky kommer mina nu sex flaskor att räcka en livstid - om några år kommer det 12 till...

5 kommentarer:

Niklas Jörgensen sa...

Kul att läsa! Skoj att ha något ganska unikt bjuda på.

MMM sa...

Tack! Jag tog mej en rackare igen ikväll - och den är min skäl en riktig höjdare!

Så pass mycket fatkaraktär redan så jag tänker försöka övertala de andra att inte vänta för länge på nästa tappning.

Anton sa...

Intressant läsning, jag har själv del i en Springbank sherry hogshead från 1998, vi funderar nu över hur vi på bästa sätt skall få hem de första 120 flaskorna. Är oerhört tacksam om du kunde maila ditt telefonnummer till mig för att efterhöra hur ni gjorde.

Med vänlig hälsning

Anton Holmgren

antonholmgren@hotmail.com

Anonym sa...

Halloj! Läste ditt inlägg om din Springbank, och tänkte fråga om du möjligtvtis kan tänka dig att sälja en, eller ett sample, så ha mig i åtanke! :-)

Mvh // Fredrik

Mrblizter@hotmail.com

Anonym sa...

Visst är den god , Har fått hem min ranson från en liknande serie SUPERGÖTT!