onsdag 2 september 2009

På resa

Vårt huvudkontor ligger i Schweiz, så det har blivit några resor dit på sistone - den senaste i början på denna veckan. Det görs en hel del riktigt bra vin i Schweiz, men när man är på tjänsteresa finns sällan utrymmet att gå och skrota i vinaffärer. Flygplatsen är ett stort skämt - vad sägs om drygt 1300 spänn för en Giscours 2006? Jag vill ju bara ha en flaska till av ett Petite Arvine-vin...

På det lilla hotellet vid sjökanten dyker så ett ljus upp i bedrövelsen. Vinlistan är gammal och säkerligen inte uppdaterad de senaste 10 åren. En flaska Clerc Milon 1990 för 52 schweizerfranc? En snabb omräkning ger ett pris på 350 kr. Och visst finns vinet kvar i lager! Det är helt enastående bra, fullmoget som siden med en kraftig och en fin cabernetfrukt (92 p). Långt ifrån det requiem som Parker förutsåg i sin rating och en dröm till solnedgången över Mont Blanc. Jag tycker kanske att 1989:an är ett litet strå vassare - men det är petitesser. Det är inte ofta men ibland dyker de upp - vinlistor som inte har upplevt prisutvecklingen på vin de senaste 10-15 åren.

I övrigt kan jag inte låta bli att förundras av rapporterna från det senaste nyhetssläppet. För mej som nästan enbart handlar vin i Danmark låter det nästan osannolikt. Här åker folk i tiotals mil för att handla en kvoterad flaska av en fullständigt okänd Vacqueyras. När kan det passa att ta fram en dylik klenod? Jag kommer aldrig att glömma baklängesstormningen av kassorna när det helt unika Trittenheimer Apotheke släpptes. Nog har vinjournalisterna stor makt över efterfrågan, men kan ingen ta ett steg tillbaka och se dårskapen. Skrota monopolet nu.

3 kommentarer:

Anonym sa...

(A): Grattis till kapet (Milon)!!!

När jag ser priset på Giscours 06 så känner jag mig själv ganska nöjd, som i förra veckan beställde en låda för 415 kronor flaskan, inklusive leverans hem till dörren. Gångbart även jämfört med SB som kommer att ta 649 kronor i oktober.

MMM sa...

Tackar! Det var en fin upplevelse, som dessutom höll sej inom företagets middagsnorm (gratis således). Det var ett bra Giscourspris, ser att dagspris i DK är c:a ditt pris fast i danska kronor. Det blir nästan SB's pris.

Anonym sa...

(A): Då känner jag mig riktigt nöjd. Jag gissar att val av hotell blir enkelt för dig för dina kommande resor till HK...