lördag 3 oktober 2009

Joseph Drouhin Chassagne-Montrachet 2007

Jag är verkligen ingen större kännare av vit Bourgogne, men det känns som om poletten börjar trilla ner nu. De ekade vita Bourgognerna passar till nästan vad som helst, utom just fisk. Och vad har jag parat ihop mina Corton eller Puligny-viner med hittills? Efter denna basala insikt börjar mitt samliv med de vita Bourgognerna att bli riktigt skapligt. En annan basal insikt är att ett vin som detta mår väldigt bra av att luftas i karaff, gärna i flera timmar.

Lite nötter i maten gör underverk för balansen när vi smakar kvällens Joseph Drouhin Chassagne-Montrachet 2007. Det möter upp den ton av rostade mandlar som finns i doften. I övrigt känns vinet väldigt måttligt ekat och rejält friskt. På ekskalan ligger det någonstans mitt i mellan Puligny-Montrachet och Corton-Charlemagne, och det passar mej utmärkt. Det är väldigt ungt såklart, och både doften och smaken domineras av mineraliska äpplen. Helt klart en viss längd också. Trevligt vin, men ord som prisvärdhet skall nog inte nämnas i närheten av detta varunumret (89 p).

Några ord om världskartan: Det blir till att börja om på ny kula pga problemen med utfällning i vinerna. Jag litar helt enkelt inte på de spektra jag hittills har mätt upp. Nu kommer jag att samla ihop de viner som konsumeras för en mätning per vecka. Om jag överfyller varje provrör med vin tror jag att de kan klara en vecka i rumstemperatur utan att förändras för mycket. Projektet lever ännu! Men förvänta ingen ny karta på åtminstone ett par månader...

Inga kommentarer: