lördag 26 april 2008

Chateau Belgrave 2005

I det förgångna har det ofta höjts röster om att Chateau Belgrave (SB 3925) är en skamfläck för Cru-klassificeringen i Bordeaux - och att det finns en uppsjö med Cru Bourgeois som med den äran skulle kunna överta platsen som 5:e Cru i Haut-Medoc. De senare åren har det hänt en hel del - och i och med årgång 2005 bryter t.ex Belgrave för första gången 90 poängsspärren hos Wine Spectator. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i detta slottet heller - men de nyanlända superlativerna måste checkas.

Självklart är detta vinet avsett att drickas om 5-10 år, men om det skall bli en allvarlig kandidat till att läggas ner i källaren vill jag helst prova en flaska först. Vem vill vänta in ett dåligt vin i 5-10 år? Ett vin som smakar apa som ung lär smaka apa som gammal också. Chateau Belgraves andravin Diane de Belgrave i samma årgång säljs till bottenpriser på danska supermarkets (49 DKK) - och det har jag provat ett par gånger. Det är rent ut sagt vämjeligt - ett halvsött utspätt vin med en ton av glöggkryddor. Min grundsyn av detta slottets 2005:a är således klart frostig innan korken dras.


Vinet är tjockt som oxblod när det åker i karaffen - något helt annorlunda redan här jämfört med andravinet. Doften är stor med rostade fattoner och svartvinbärsblad. Smaken är i stort sett som druvsaft med svarta vinbärstouch - men tanninerna är silkesmjuka om än kraftiga. Klart tuggmotstånd men inget som färgar tandhalsarna blåa. Cigarrlådan finns det antydan till - men det kommer säkert med lagring, Detta smakar som riktigt högklassig cru classé Bordeaux - men självfallet utan några som helst mognadstoner.
Prognoserna för detta vinet i källaren måste vara väldigt goda - och jag tänker nog köpa på mej ett par för konsumtion om 5 år. Det är absolut inget tanninmonster och Belgrave har ju knappast varit känt för stor lagringskapacitet i det förgångna. Om detta är sinnebilden av 2005 i Bordeaux så vill jag nog också vara med i tåget på något sätt - även om priserna närmar sej det absurda.

En lustig detalj är att vinet nu säljs på Systembolaget på ett lägre pris än vad som är fallet under primörlanseringen den 15 oktober 2008. Vem vill stå och köa för detta då? En annan detalj är att Belgrave är betydligt billigare i Danmark än i Sverige. Just nu säljs 2004:an för kampanjpriset 119 DKK på Superbrugsen - normalpriset är 139 DKK. 2005:an kommer säkert att hoppa upp i pris en aning - men detta vinet köper man nog helst inte i Sverige trots allt.








2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du provat 04an?Hur var den vs 05an?
Mvh MiGa

MMM sa...

Det var ganska länge sedan jag provade 2004:an - men om jag jag minns rätt så är 2005:an i en helt annan division. Och då var inte 2004:an dålig på något sätt.