fredag 16 januari 2009

Domaine Cauhapé 2005

Ikväll var återigen en uppenbarelse över att jag har alldeles för lite vitt vin i källaren. Frugan kommer hem med en hel plateau med sushi och jag får rusa ner i källaren efter något som kan matcha. Upp kommer jag med ett.....Petite Manseng vin från Jurancon: Domaine Cauhapé 2005. Det låter som en harakiri till fisken, men jag hade inga uppenbara andra val från Alsace eller Mosel. I alla fall inga som jag vill röra på flera år till. Sen har jag en liten känsla att kraften i detta vin kanske kan klara av de bitar som är nersmetade med japansk pepparrot.


Vinet har en äppelkindad färg och en mustig ton av äpplen och emsertabletter i doften. Smaken är väldigt komplex med en klar ton av oxidation (sherry?), nämnda emsertabletter, vaxljus - men också en kindbitande syra som kantrar över vinet till de intressantas skara. Den höga alkoholhalten gör vinet oljigt och lite hettande i munnen.

Jag är något ambivalent. Detta är hög kvalitet, ingen tvekan - men samtidigt ett vin som säkerligen kräver tillvänjning och något mer kompetent matmatchning. Ingen rekorderlig päronsoda à la Breuer Sauvage. Jag är vanligtvis allergisk mot äppelskruttsvin och detta är precis på gränsen. Matmatchningen är heaven and hell. Misosoppan fungerar utmärkt. Ingefäran en katastrof. De däringa rullarna med sesamfrön en njutning.

2 kommentarer:

CAFÉ ROTSUNDA sa...

Jag har följt Domaine Cauhapé i minst 12 år, och känner inte igen den äppelnyans du nämner. Högst troligt har du öppnat en dålig flaska. Petit Manseng, och dess mindre aromatiska släktning Gros Manseng, har i sig inga äppelkaraktärer. Frisk syra brukar de ha, och vax och en känsla av viskositet från alkohol, glycerol och intensitet också, men frukten ska vara generös åt det tropiska hållet till.
En del fatjästa viner kan emellertid få en svagt äpplig nyans, just för den oxidativa vinmakningens skull.
Hoppas du får bättre tur med nästa flaska - jag är absolut förtjust i Jurancon, och Domaine Cauhapé, som är en av de bättre i distriktet. Missa inte deras söta viner. De kan vara fantastiska!

MMM sa...

Jag har druckit detta vin tidigare, och jag tror nog att du har rätt: denna flaskan var nog inte helt hundra. Håller med att man får väldigt mycket kvalitet för pengarna i vanliga fall - så jag får på det igen!