onsdag 7 januari 2009

Marchese Antinori 2001

Ett kärt återseende! Vi öppnar en flaska Marchese Antinori 2001 till en stekt monsterkalkonfilé med lite färsk pasta till. Filén, som ser ut ungefär som en julskinka i storlek, baddas med lite färsk rosmarin som fortfarande växer ute på terassen.

Detta vinet tjusade oss så mycket för 1-2 år sen att jag köpte en hel låda av det på mitt lokala systembolag. Kanske lite överdrivet, men jag har bara haft goda erfarenheter hittills. Nu öppnas flaska 7 i lådan, och minsann har det hänt en hel del sen senast. En stor sedimentkaka täcker ena sidan på flaskan, och en rejäl klump fällning måste dekanteras bort.


Paradoxalt nog ser vinet mörkare ut än någonsin, nästan svart med en brunröd kant. Körsbäret i doften får nu dela plats med en nästan löjligt övertydlig ton kaffe/choklad med ett stänk av hårdrostat bröd. Också smaken är nu fullt utvecklad och härligt kondisaktig med starkt kaffe och bakverk i varje vrå. Syran, som förr var ganska aggressiv, hänger med tillräckligt för att ge vinet ett lyft. Detta är troligtvis den bästa flaskan hittills - och då inställer sej frågan: Är detta toppen? Jag som trodde att detta vinet skulle hänga med i minst 10 år till börjar bli tvivlande.

Mysteriet med mina Moulin Touchais 1969 tätnar! Jag mejlade bilden till Giertz Vinimport, och idag fick jag svar från Lottie att höra av mej. Vi talades vid per telefon och hon hade vidarebefordat bilden till Vignobles Touchais (som hon uttryckte det) - som hade kommit med en massa motfrågor. Etiketten i sej är inget udda - så såg etiketterna ut på de flaskor som etiketterades på 70-talet. Det som förbryllade dem var flaskstorleken (73 cl), samt att flaskan var transparent med ljusblå ton. De har i alla fall inga flaskor kvar på domänen som motsvarar de jag ropade in. Jag har nu gett Lottie all data om flaskorna, så har hon lovat att återkomma efter förnyad kontakt. All heder åt Giertz som engagerar sej - i flaskor de inte ens har sålt!

4 kommentarer:

MSVin sa...

Jag tror inte att vinet har nått toppen ännu. Jag drack en 2001:a under våren 2008. Och jag tyckte också att den var relativt drickfärdig, men att det saknades vissa mognadsdrag. Så jag lät halva flasken luft ett dygn. Vad hände? Jag citerar mig själv:Dag två har 2001 till att börja med en intensiv doft av torkade körsbär, katrinplommon och violpastill och i bakgrunden finns det toner av mörk choklad, tobak, lakrits och kaffe i nämnd ordning. Efter ett tag i glaset har doften blivit mer mogen med inslag av stall, tryffel, rosor, rotsaker och mineral. Syran har mjuknat något men tanninerna sticker ut lite mer än föregående dag och lämnar efter sig en småsträv ton. Smaken är till att börja med intensiv med toner av torkad frukt och körsbärlikör för att övergår till ett mellanregister med lite vattnig ton av mörkbitter choklad och diffusa inslag av torkad frukt och det hela klingar av med en ton av lakrits och lagerblad. Jag tycker att vinet var bättre igår men det kan tänka sig att det genomgår en lite sluten fas idag för att istället blomma ut med lite längre luftning. De övriga 2001:orna får ligga några år till källaren, medan år 2000 är drickfärdig nu."

"

MMM sa...

Jag kollade in mina anteckningar, och vi drack detta vinet senast i somras. Den flaskan var inte i närheten av samma mognad. Jag tror helt enkelt att denna flaskan (av någon anledning) kommit mycket längre i utvecklingen.

Det bådar i alla fall gott för fortsättningen! Vore kul att blindprova detta vinet med t.ex Castello di Brolio 2001. Jag är inte så säker över utgången.

MSVin sa...

Marchese Antinori är lite av en doldis, ett vin som man lätt glömmer bort, men alla de jag har provat har varit bra. Och som du säger det skulle vara roligt att prova den mot några slottsviner för att se hur detta "lite enklare vin" står sig.

Mfb sa...

Jag hittade en sån här långt in bakom en soffa då jag flyttstädade! Väljer att se det mer som ett tecken på god smak hellre än på risiga städrutiner då, haha.