tisdag 13 januari 2009

Hundrakronorsviner

Här är det torrare än Saharas öken - men jag har i alla fall hämtat hem mina hundrakronors Poyferrér från den dammiga källaren i Köpenhamn. De är i väldigt gott skick - men jag undrar om det hjälper...

Som ni ser har vinet från 1969 en annan etikett än den nuvarande. Jag måste säga att den är väldigt estetisk tilltalande!

Léoville Poyferré 1974 har fått hela 58 poäng av Parker. Håller man den mot ljuset ser det knappast ut som människoföda. Det är en tunt ljusbrun vätska fylld med en sörja som liknar vanlig avloppsrens. Eftersom färgen är borta på vinet faller det nog ifrån fem poäng från Parkers notering... Vinet från 1969 å andra sidan ser väldigt inbjudande ut! En djupt karminröd tät färg med en hel del tungt sediment på botten.

Vinet finns inte rankat någonstans - och årgång 1969 finns inte med i en enda av de årgångstabeller jag har tillgång till. Om någon har information om årgången får ni gärna höra av er!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Michael Broadbent ger 1969 en stjärna av fem möjliga och skriver "1967, 1968 and 1969 remind me of the proverbial British Rail sandwich: dry and curling on each side, a scraping in the middle. Frankly, a vintage to be avoided".
I Hugh Johnsons´s Pocket Wine Book 1983 får årgången 1 - 4 poäng av 10 möjliga.
Alexis Lichine noterar "Fairly good, rather unbalanced in the Medoc".

MMM sa...

Tack, det var snabbt jobbat! Det ser ut som det finns en anledning till att ingen annan ville köpa dem trots priset. Fast jag har ändå lite förhoppningar på 1969:an - är den bara drickbar är jag nöjd. 1974:an var tydligen knappt ens drickbar efter buteljering...

I övrigt får man väl säga att det blir en kul/nyttig uppvisning av hur ett stendött vin smakar. Det är inte så ofta man träffar på det (för mej har det aldrig hänt).

Niklas Jörgensen sa...

Hej MMM! Jag har druckit 1969 Mouton-Rotschild (höten 2000) och då var den överraskande i god form. Visst var det en lättviktare men delikat doft och smaken hängde med om än ngt syrlig. Vi var alla ruskigt imponerade av insatsen hursom!

MMM sa...

Det låter strålande Niklas! Jag måste säga att bara färgen på vinet ger mej starka förhoppningar. Och då är ändå flaskan av klart glas (lätt blågrönt).

Jag måste bara kalla hit Doktorn så öppnar vi. Det finns nämligen lådvis av dessa "lik" att tillgå.