fredag 6 mars 2009

Sauzet Puligny-Montrachet 2004

I slutet av förra året gav jag löftet att 2009 skulle bli ett Bourgogneår. Det har väl varit lite si och så med det hittills - men nu har jag äntligen fått hem starten till den provkarta av producenter jag siktade på då.

Provkartan är införskaffad via en samlare i Köpenhamn som jag handlat en hel del Bordeaux av de senaste åren. När jag berättade om min nya "fas" skrattade han och sa att det är ungefär det som han gick igenom när han var ny i gamet. Jag köpte en flaska av varje producent han hade i källaren. Nästan alla flaskor är kommunvin och kostade någonstans mellan 150-400 DKK / flaska. Lådan innehåller vin från Boillot (vitt), Sauzet (vitt), Trapet (rött), Barthod (rött), Confuron (rött), Bize (rött), Lechenaut (rött) och Genot-Boulanger (rött). Sen har jag kompletterat med nya flaskor av Drouhin (rött+vitt) och Girardin (rött) från BS.

Målet är att få en känsla för de olika husstilarna, och vilken typ av Bourgogne som jag är mest attraherad av. Bourgogne är ju ett minfält, och hos WA och WS finns ingen hjälp att få. Det är bara att kasta sej ut och se var man landar helt enkelt. Nördigt och spännande.
Ikväll börjar den stroboskopiska sightseeingen med en flaska Etienne Sauzet Puligny-Montrachet 2004. Etienne Sauzet har varit död i mer än 30 år - och för detta vinet ansvarar hans svärson Gerard Boudot. Som vanligt i Bourgogne har Sauzet både en domaine och negociantdel. Denna flaska är således negociantplonk av kommuntyp. Stilen på Sauzets viner beskivs som lätt, elegant och mycket måttligt ekat. En realiserad kummel badande i vispgrädde och sherry får agera kuliss.

Jag har tidigare haft lite svårt för just Puligny-Montrachet, och detta vinet är inget undantag. Jag sitter hela tiden med känslan av kejsarens nya kläder. Det skall vara subtil elegans, men hur subtilt kan det bli? Det är inte dåligt på något sätt men jag har svårigheter att skilja detta från vilken 70 kr Chardonnay som helst: Det är lite eldigt i finishen - smaken är lätt, lite bitter och ganska rejält syrlig. En Chablis har mineraler, en Corton har popcorn och anis. Detta har ingen karaktäriska att ta på - och att se fram emot. Det är säkert inte Puligny-Montrachet som det är fel på - det är jag. Ge mej 10 år till av vinprovande så borde jag också finna substans bakom prislappen. Tills dess passar jag.

OK - 11 flaskor kvar...

Inga kommentarer: