fredag 13 mars 2009

Simon Bize vs Vincent Girardin årgång 2005

Mitt inre sökande efter min optimala stil på Bourgogne fortsätter. Ikväll är det lite rörförstärkare mot transistor, flygande jakob mot tapas, korsord mot soduko. Gammalt möter nytt - och jag har absolut ingen aning om vad jag själv föredrar.

Å ena sidan har vi modernisten i detta sammanhanget, Vincent Girardin Santenay 1er Cru La Maladiere. 40% ny ek och 100% avstjälkade druvor. Å andra sidan har vi Simon Bize Savigny-les-Beaune Les Bourgeots, 10% ny ek och 50% avstjälkade druvor. Skillnaden i terroir för de två vinerna skall säkert inte underskattas, men en fingervisning om skillnaderna i vinmakningen borde vi kunna få.

På tal om vinmakningen så läste jag på EBob att fler och fler producenter i Bourgogne börjar återgå till att inte avstjälka druvklasarna före pressningen. Men det innebär inte att man bara öser ner alla löv och kvistar och går hem. Nej, det kräver i stället ännu mer arbete eftersom bara de finaste stjälkarna skall med. Exakt vad som ingår i begreppet stjälk är dunkelt för mej som aldrig sett en vinproduktion - men målet måste vara att få ett mer komplext vin som tål lagring bättre.

Båda vinerna är nyss hemkomna från beställningssortimentet, och kom som årgång 2005 (det vet man ju aldrig helt säkert).
Simon Bize: Lätt röd färg, doftar krossad granit och finaste vildhallon med ett stänk av anis. Smaken är helt perfekt balanserad mellan syra, ganska mycket tanniner och samma karakteristika som doften. Väldigt rent och borde kunna ha en lång framtid i källaren. Det är precis den stil jag sökte efter!
Vincent Girardin: Vinet är betydligt tätare och doftar dovare av ek och mörka bär. Men vänta lite - var där inte också en antydan till blöt wellpapp? Tonen är svag men gör att vi tappar helt känslan för vinet. Vi sköljer ur glasen och hämtar en ny flaska. Flaska två är ett helt annat vin - men är det bättre? Doften är här helt insnöad på gräddkola och björnbär. Efter en stund kommer det svettiga hästar instormande. Under de kommande timmarna vacklar vinet mellan stallet och bärkorgen - allt inpackat i en stor eklåda. Hade det varit en gammal Bordeaux hade det känts bättre... Nej - detta vinet gillar jag inte. Har Vincent slarvat med faten tro?
En jordskredsseger för Bize således. Ett riktigt bra vin som jag skall komplettera med fler flaskor av!

5 kommentarer:

Kayaker sa...

Trevligt att höra att du fått 2005:or. Då finns det hopp om att mina Bizeflaskor också ska vara av rätt årgång. ;-)

MMM sa...

Ett riktigt gott köp!

Kayaker sa...

Nu när jag läst utfallet så planerar jag för ett snabbtest så att jag kan snabbkomplettera om det faller väl ut.
Jag kommer inte ihåg var jag läste det - kanske RVF men jag hittar inte igen det - men jag läste ganska nyligen att Simone Bize olika Sauvigny-les-Baune från 2005 ska vara riktigt, riktigt bra.

MMM sa...

Posta gärna när du provat! Tydligen skall denna "Bourgeots" vara en av de enklare varianterna - men jag var stormförtjust!

Rara droppar sa...

Hejsan,

Har du provat någon flaska på senare tid? Vi drack en här hemma igår och blev riktigt besvikna. Stjälkigt och rätt så tunt.

//PB