lördag 7 mars 2009

Chateau Bouscassé 2005

Chateau Bouscassé 2005 går som en löpeld genom vinbloggvärlden. Finare Vinare provade igår, och jag misstänker att Konjären tar en titt i afton. Hur är egentligen kvaliteten?

Jag gick fullständigt i mål över detta vinet i oktober förra året, speciellt dag 2. Recensionen i november var mer måttlig - men fortfarande klart positiv. Mina flaskor i källaren inhandlades i oktober - precis efter årgångsbytet. Har Brumont skickat bottensatsen till Sverige i den sista sändningen? För att gå till grunden inhandlas en flaska Bouscassé 2005 idag på Jägersros Systembolag i Malmö. Batchnummer L8850-47-08 (vilket iofs är samma som de som ligger i källaren).


Klockan 17:28: Nu har vinet varit i karaffen i c:a två timmar - och är fortfarande för kallt (13-14 grader): Nja - det är inte enormt upplyftande just nu. Vinet känns extremt primärfruktigt - men är inte överdrivet tanninhaltigt. Förutom en dov frukt svävar en svag ton av kryddhylla och samma julmust som FV upplevde. Den tidigare så dominerande eken är inte här idag - ingen gräddkola heller. Jag hoppas på metamorfos.

Klockan 18:12: Drastiska förbättringar på kort tid. Frukten har ljusnat mot ljusa körsbär - och det finns gott om det. Ovanligt öppet och fruktigt för att vara Bouscassé. Väldigt läskande syror - men jag kan kanske hålla med om att eftersmaken är lite tunn.

Klockan 19:37: Känns som det har planat ut för ikväll. Jag gillar detta vinet! Det är bäst till maten, men dricker ganska bra rätt upp och ner. Nu åker vinet ner i flaskan igen och så väntar ett nytt smaktest i morgon.

OK - det är inget stort vin på något sätt - men det tilltalar mej väldigt mycket. Det finns en väldigt fin balans av syror, alkohol, väldigt ren och ymnig frukt, fin ek och ovanligt lite tanniner för Bouscassé. I mitt tycke är detta hundra gånger roligare än vad 2004:an var. Mitt minne är för svagt för att för att jämföra med äldre årgångar.

Vi får se om tiden kan trolla fram en dimension till. Mina extrema hurrarop från oktober var kanske lite överdrivna men jag tycker fortfarande att detta är ett bra köp för 100-lappen. Denna flaskan var precis lika bra som de tidigare - så någon sändningsvariation kan inte jag påvisa i alla fall (eller konspiratorisk kvalitetssänkning).

Dag 2 klockan 21:00: Vinet har återigen ändrat karaktär väsentligt. Ny känns eken tydligare i en choklad/kaffeaktig ton och frukten har mörknat mot plommon. Syran är ganska hög - och vinet är fortfarande väl balanserat. Så bra som det är nu var det inte igår. Men några 91 poäng är det inte (min förra CT notering). Kanske ett dygn till kan betvinga kroppen att fyllna ut? På med dumstruten. Eller hur är det med det? Det är ganska hopplöst att prova vin när man bara letar fel. Resterande flaskor får vila under stock och sten i lång tid.

2 kommentarer:

konjären sa...

Åh, så du tyckte 2005 var så tydligt bättre än 2004... Intressant! Som sagt; jag kommer nog inte att kunna vila förrän jag ställt demmot varandra!

MMM sa...

Mystiskt - du fann att det var mer frukt i 2004:an! Jag provade iofs bara den en gång - och då var den väldigt dov och stängd. Nu har den fått ett år till på nacken, och saker kan ha hänt.

Det känns som vi har att göra med lite "nervösa" viner, som släpper ifrån sej olika saker vid olika tillfällen. Måste erkänna att de nu totalt fyra Bouscassé 2005 vi har pillat i oss har alla varit ganska olika. Den första var den absolut bästa.