torsdag 11 juni 2009

Domaine Charvin 2000

Det är ganska många reklamfilmer som går ut på att man tar en tugga/klunk/mumsbit av något och simultant hamnar i ett annat land. Men jag har aldrig tidigare sett en fransk monsieur uppenbara sej i ett vinglas.

Domaine Charvin 2000 doftar intensivt av köttsaft och inälvor vid dekanteringen, men efter en stund bryter lätt övermogna jordgubbar igenom. Smaken är väldigt mjuk, jordgubbig och ganska ofokuserad om man skall vara snäll. Lite spindelväv hänger kvar i glaskanten. Jag är precis på väg att hänga upp en låg besvikelseflagg när gubben uppenbarar sej. Till maten. Pga av min köksfranska är han dubbad till engelska.

Monsieur Mattias I presume? You are expected - follow me. Med en dansk fläskesteg i släptåg går vi igenom en mörk kall skog rätt ut på en sydfransk marknad. En pepprig vinstjälk fastnar i ett grillat bröd. Helt plötsligt finns all struktur jag trodde vinet saknade. Mat och vin i total harmoni.

När maten är slut bryts förtrollningen. Den röda ljumskvarma blandsaften dominerar återigen. Jag får avvakta med poängen - drygt halva flaskan åkte ner i källaren igen. Jag har på känn att lite luft kan göra underverk med detta vinet. Om någon trampar mej på halsen känns det som 89 poäng, med potential för ett par till. Vår Chateauneufvän i USA hittade hela 95 poäng.

Charvin gör Chateauneuf på mycket traditionellt sätt. Det är 100% ny betong och begränsad avstjälkning som gäller. De gamla metoderna gör att vinet blir ovanligt utsatt för årgångsvariationer - och detta vinet har inte många beröringspunkter med den monster 2003:a vi provade här. 85% grenache och resten småskvättar av de andra druvorna. 14.5% alkohol som överhuvudtaget inte märks. Ingen importör till Sverige.

Inga kommentarer: