söndag 7 juni 2009

Hugel vs Juliusspital

Minns ni Hugels Gentil? Det måste väl vara sisådär 10 år sen det lanserades på Systembolaget. Omedelbart kom det in i Larsson/Kronstams klubb över viner man kan rekommendera i varje kolumn, när det inte finns något annat att skriva om. Ungefär som Vila Santa eller Chateau Bonnet.

Vi drack det i stora mängder i början av 2000-talet, och det var ett bra vin för ett bra pris (70-80 kr?). Men sen tog det stopp. Det blev onda ögat från vinpressen, av för mej okänd anledning. Nu harvar det i "rekommenderas" tabellen - som i verkligheten är det näst sämsta betyg man kan få av Allt Om Vin.


Av ren impuls slet jag åt mej en flaska av denna Edelzwicker, Hugel Gentil 2007 på bolaget i fredags. Trots att det är säkert 6-7 år sen vi drack den senast, känner jag omedelbart igen vinet när det hamnar i glaset till förrätten. Det har en helt egen stil, vilket är konstigt då det är en icke-specifierad druvblandning av sylvaner, muscat, gewürtztraminer, riesling och pinot gris. Det är mycket persika i doften, och en svag ton av burkchampinjoner. Vinet är heltorrt i smaken, med en ganska fyllig kropp och persikadominerad eftersmak. Jag måste säga att detta vinet har jag inga som helst problem med att dricka upp. Inget man sitter och vrider ur och in efter liknelser, men bra, ärligt och gott (83 p).

Till den ungsbakade laxen med sherrysås kommer det en spelare med helt annan tyngd i grundslagen, Juliusspital Echerndorfer Lump Silvaner 2005. Mina förhoppningar på denna flaskan är gigantisk. Motsvarande vin från Würzburger Stein årgång 2006 var ett av förra årets stora vita upplevelser. Nu snackar vi toppårgång och ett år extra flaskmognad.


Ganska stum lite blommig doft. Hög oljig viskositet. Smaken är återigen åt persikahållet med med en bitter ton från druvan. Det är ganska intensivt i smaken, men faktum är att detta vinet tangerar jolmighet. Var är all syra? Som matvin är det inte bra alls - och vi återgår till resterna av Hugelvinet. Dagen efter provar jag vinet igen, men det är fortfarande ingen succé (85 p). Hua - den som lever på toppen har också långt att falla. Varför blev det så här? Två år i hyllan på SB? Gillar jag inte mognande silvaner? Den där laxrätten har också dödat ganska många viner.

5 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Intressant, vi minns också Gentil från lanseringen, kan det vara en tio-tolv år sen? Att den levererar igen är ju utmärkt, stilen var ju inte alls så dum, åtminstone till en början. Hugels basriesling tycker vi aldrig är vidare kul...

Bristen på syra i franken-silvaner är ju ett problem med en hel del mat, vi kommer på oss med att välja deras rieslingar istället även om silvanern kanske är mest typisk för ursprunget...

MMM sa...

Gentil är väl inget man behöver springa benen av sej för - och för dryga hundralappen finns det en del annat att välja på. Men det är ett bra, korrekt vin som man absolut inte behöver skämmas för. Fin Alsacekänsla också.

Vad gäller silvanern så tror jag att den var bättre när den kom - nu var det bara de tunga aromerna kvar. Därav jolmighetskänslan tror jag.

ASi sa...

Jag trodde att poängen med en bocksbeutel är att tydligt visa att vinet inte skall lagras!

lascases sa...

Till lax och till andra "vanliga" fiskrätter fungerar säkert yngre och enklare silvaner med sin högre syra bättre. Mogen silvaner är suveränt till "vitt" kött, charkuterier och till .... rätter med pepparrot - både i form av Tafelspitz (kokt oxkött) och gädda!
Pepparrot är ju annars inte speciellt vinvänligt, men en mogen Frankensilvaner sitter som ett smäck. Prova!

MMM sa...

Asi> Nog kan den lagras, även om det är en balansakt att få in den i vinstället. Skruvkorken signalerar iofs inte heller någon längre lagring. Jag vet i katten om jag inte gillar den bättre som ung och sprittande dock (som med flesta andra vita viner - Riesling undantaget).

Lascases> Det låter som en idé värd att prova. Pepparrotskött är ju också löjligt god husmanskost.