lördag 29 mars 2008

Joseph Drouhin Chorey-Les-Beaune 2005

Joseph Drouhin brukar vara en ganska pålitlig, men också osexig negociant i Bourgogne. Vinerna brukar vara rena och korrekta - men också en aning anonyma. Vi har dock haft några riktigt stora vinögonblick i sällskap med Joseph. Den flaska Chambolle-Musigny 1er Cru 1997 som jag och Travkungen intog på La Côte d'Or går till i alla fall min vinhistoria.

Kvällens vin är ett vanligt kommunvin från Chorey-Les-Beaune - som jag får slå upp var det ligger. Kommunen ligger i den nordliga delen av Côte de Beaune - och är för mej helt okänd. Vinet säljs på H.J. Hansen vin i Köpenhamn för c:a 165 DKK - de har för övrigt egna etiketter på Drouhinvinerna! Årgången är den extremt unga och lovande 2005 - som vi inte har vågat testa tidigare.


Vinet har fått lovande recensioner av Wine Spectator (90 poäng) - och jag slog till på ett par flaskor för att se om det stämmer.
Vinet hälls direkt i karaff - och vidare till Riedels Bourgogneglas. Det första som slår emot oss är en riktigt otrevlig doft av lösningsmedel. Jag rotar bland mina lösningsmedelsminnen från labbet - och det som kommer närmast är toluen. Smaken är extremt ogästvänlig med bitande syror och muntäckande tanniner.
Efter en timme börjar vinet att röra sej lite grann - och nu börjar det faktiskt bli drickbart. Tonen av färgborttagningsmedel har integrerats i vinet - och de röda bären tittar fram ur spolarvätskan. Men i smaken är det väldigt tufft fortfarande - och jag tycker vinet liknar mest en riktigt vresig Barbera. Helt klart att detta vinet inte skall drickas nu - men jag är inte vinprovare nog för att se om detta kommer att bli outstanding om 5-10 år. Det finns tanniner för en mansålder, men finns det frukt? Slutsatsen blir nog att vi håller oss till de flaskor vi köpt - det finns roligare upplevelser än detta för pengarna...
Dag 2: Vinet har stått i karaffen över natten i vinkällaren - med en liten hätta av aluminiumfolie. Det har inte hänt speciellt mycket - kanske att vinet är en aning mer balanserat nu. Det är solklart att detta vinet har en stor lagringspotential. Kanske inte riktigt vad man väntar sej av ett kommunvin - men som Finare Vinare skrev - 2005 är nog året som allt kan hända i Bourgogne! Det finns klass någonstans där bakom tanninerna och frågan är om man inte skall köpa på sej ett par till och glömma bort. Det kan vara en ganska billig vinstlott.

5 kommentarer:

Frankofilen sa...

Chorey-lès-Beaune kan bjuda på helt ok Bourgogneupplevelser för en bråkdel av priset av de mer namnkunniga byarna. Tollot-Beaut kommer tex i maj om jag minns rätt. Det mesta (nästan allt) från appellationen är rött, men jag kan rekommendera den vita nollfemman från Domaine Maillard som dröjer sig kvar på hyllorna ännu (nr 99104). Det blev ingen bloggpost pga brist på ork, men en riktigt trevlig bekantskap med klassisk profil: smörig men ändå försiktigt ekad chardonnayfrukt med trevlig grapebitterhet, nötter, finfina mineraler och till och med lite krutrök. Och den går absolut att dricka redan nu. Schysst vit Bourgogne för priset!

Finare Vinare sa...

Det låter på din beskrivning som att vinet mest är ungt och ofärdigt. Glöm det till 2012-2015 så ska det nog smaka riktigt gott till slut! Kanske inte vad man förväntar sig av en lite billigare côte de beaune - men detta är 2005 och även byviner blir till potentiella lagringsobjekt.

Drouhins Chorey 2003 var ju raka motsatsen, yppig och lättdrucken... och för tidigare konsumtion/kortare lagring kan man ju alltid hugga in på Drouhins goda 2005 Rully !

MMM sa...

Frankofilen> Tack för tipset! Den skall jag genast kolla in.

Finare Vinare> Du har säkert helt rätt! Hälften av vinet åkte ner i vinkällaren igår - och det har inte gjort den minsta åverkan på vinet. Det är nästan exakt som igår - kanske en aning mer balanserat. Stor lagringspotential tolkar jag det som!

Jag var inte riktigt beredd på att detta vanliga kommunvin skulle ha så höga ambitioner. Det kan kanske bli riktigt bra när skoglöven tittar fram i nästa decennium.

LasCases sa...

Chorey-lès-Beaune är nog på sitt sätt den mest perifera kommunen av alla i Côte d´Or. Detta trots att den ligger ganska prick mitt i den långsträckta cigarr, som vindistriktet utgör. Den ligger nämligen på fel sida VÄGEN (N 74), där sluttningen planat ut, och odlingarna ligger ganska platt. Det är nog med liten marginal, som kommunen kvalificerat sig för en egen AOC. Delar av den ursprungliga arealen har t.o.m. graderats ner till AOC Bourgogne.

Vinerna härifrån skall oftast drickas unga och brukar inte ha någon större lagringspotential. Kanske är det annorlunda i en stor årgång som 2005, men jag skulle nog inte vänta mer än ett år, innan jag provar nästa flaska.

Denna långa harang skrev jag som alibi för att få chansen till ett litet tips. Om Ni befinner Er i närheten, så besök Daniel Largeot i Chorey . Der är en liten men engagerad och seriös odlare. Vinkällaren ligger ihop med boningshuset mitt inne i byn, och här förefaller inget ha förändrats under de senaste 100 åren. Vinmakningen är dock helt modern, och hans viner är rena och eleganta. Sedan jag var där senast har dottern tagit över. Det brukar ju nuförtiden dock inte vara någon nackdel med generationsväxlingar.

Anonym sa...

Jag drack just 2004:an av detta vin och hade en jämförbar om än inte helt identisk upplevelse. Vinets doft var på det stora hela lovande, med rödfrukt, läder, lite kanel, blott med en liten oroande ton av lösningsmedel. I smaken var tanninerna inte alls framträdande, men syrorna var otäckt omedgörliga så balansen blev helt off. Det blev bara marginellt bättre med våldsluftning och en natts väntande. Jag är inte kännare nog att avgöra vad det betyder vad gäller lagring men jag dricker hursomhelst ogärna vinet nu. (2005 Rully däremot kan jag också starkt rekommendera! Den byts just nu mot 2006:an, som jag inte har provat.)