lördag 13 december 2008

Chapoutier Côte-Rôtie Les Bécasses 1999

Den stekta sluttningen - Côte-Rôtie. Normalt skall vinerna härifrån vara täta och koncentrerade av den stora solexponeringen, men samtidigt väldigt eleganta. Det är ingen slump att Rhonedalens dyraste viner kommer just härifrån.

Därför blir jag ganska perplex när jag dekanterar kvällens Chapoutier Côte-Rôtie Les Bécasses 1999. Vinet är tunt i färgen som en Bourgogne, och mycket av doften påminner om en hygglig Pinot. Smaken är tunn och extremt syrlig - i alla fall i starten.


Med lite luftning händer det en hel del - den urtypiska medwursttonen dyker upp efter ett tag tillsammans med en del lingon och blåbär. Vinet känns svalkande i munnen, men jag tvivlar på om det beror på den extrema syran eller mineraltoner. Vinet vinner på att komma upp i rumstemperatur, då det känns fylligare och lite mer vänligt mot gommen. Det är rent, har en del finess trots allt - men klarar inte upp att serveras till en enkel ryggbiff. En kycklingsallad kanske hade varit lagom motstånd?

Det är inte direkt dåligt - men syran gör vinet obalanserat och vinet saknar den koncentration jag hade räknat med. Det är inte första gången jag blir besviken på Chapoutier, och jag skall nog helt enkelt hålla mej undan denne egensinnige producent.
Samtidigt kan man undra om jag och vinkritikerna har druckit samma vin? Wine Spectator ger 91 poäng med motiveringen "Thick, rich and oh so seductive. Ultrasupple and ultraripe tannins get this full-bodied red started, and the lovely black fruit (plum, currant) keeps it going, with a nod toward milk chocolate, smoke and spice flavors. A very soft-style red.
Jag skulle säga ungefär samma sak - fast tvärtom.






8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

intressant att läsa. Jag drack en 2001:a av samma vin i somras och blev inte heller det minsta inponerad. Inte alls den kraft jag hade förväntat mig (även med beaktande av den lite svagare årgången). Men att döma ut Chapoutier....jag vet inte. Tycker hans Crozes och Cornas ger bra QPR.

MMM sa...

Jag har inte druckit så värst många Chapoutier - så mitt underlag är lite svagt. Senast tror jag det var en heloxiderad vit Hermitage som var på tapeten - innan dess en underlig Petite Ruche. Bécasses är ju iofs hans budget-Côte-Rôtie, men för de pengarna var det mer än lovligt svagt. Jag rekar vidare i norra Rhone...

Anonym sa...

Hej MMM
Som jag har fattat det så arbetar du i Danmark så du har säkert ätit fläskesteg med brunekartoffler och rödkål.Nu undrar jag vilken sorts vin skulle du rekommendera till det?

MMM sa...

Den var inte lätt! Som du säkert vet är brune kartofler sockerstekt potatis, och rödkålen lätt syrad. Jag skulle kanske chansa med t.ex en Gigondas eller annat grenachedominerat vin. Annars är det grön Tuborg och "en lille en" som gäller.

Anonym sa...

Tack för hjälpen,hade faktiskt tankarna på Ch.neuf-du-Pape men var lite osäker.Det blir säkert en grön Tuborg eller en 47 Carlsberg och en lille en med.Tack för en bra blogg och God Jul.

MMM sa...

Mange tack, det värmer! God (dansk?) jul på dej med.

Vintresserad sa...

Vi drack en Les Becasses 2000 i februari 2008, och intrycken följer samma linjer, även om vi nog var lite mer positiva. Se: http://vintresserad.blogspot.com/2008/02/cote-rotie-les-becasses-2000.html
för den som vill läsa mer.

MMM sa...

Vintresserad> Intressant att du också fick samma "tunna" känsla - speciellt när amerikanerna verkade tycka tvärtom? Det var inte värdelöst på något sätt - men absolut inte vad jag hade väntat mej. Denna flaskan har jag gått och tittat på sen jag köpte den på SB - och det gör besvikelsen än större efter all väntan.