torsdag 4 december 2008

Clos Sainte Jean - spiken i kistan

Kanske lite långsint att dra upp den stackars Chateauneufen ur rännstenen igen - men jag tänkte att det kanske fanns ett allmänintresse av sockerhalten i nämnda vin. Jag har i alla fall aldrig upplevt ett sötare "bordsvin" i hela mitt liv. Sagt och gjort - Clos Sainte Jean 2005 har idag varit en sväng i glukosmätaren på jobbet.

Resultaten av tre mätningar var: 2.7 - 3.1 - 3.1 gram glukos per liter, med ett medelvärde på 3.0 gram per liter. Eftersom det finns andra sockerarter än glukos i vinet (främst fruktos) kan vi anta att den totala sockerhalten ligger uppåt det dubbla - dvs 6 gram per liter. Inte att undra på att det smakar apa - vinet hade nog snubblat på epitet halvtorrt om det vore vitt.

Å andra sidan räcker det att köra ner en kanelstång så är julen här.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Snacka om att gå till botten i sin analys, Underbart inlägg! Kanske en apelsin skiva också!

MMM sa...

Tackar! Skall min själ pröva att värma på detta vinet som det är och hälla i lite hackad mandel!

Skämt åsido - detta vinet innehåller mer restsocker än den värsta BiB jag kan komma på (Black Granite Shiraz < 5 g/liter).

Jag skall sluta mobba Clos Sainte Jean nu - jag har ju trots allt bara provat ett vin. Men jag kan nog lugnt säga att jag aldrig kommer att dricka Combe des Fous eller Deus Ex Machina för egna pengar heller.

Finare Vinare sa...

Ahh, underhållning! Clos Saint Jean La Combe des Fous var det sötaste vin vi någonsin försökt dricka till mat. Nästa logiska steg är Graham's LBV till entrecôten! Därför förvånar ändå glukoshalten lite... men vad har du att säga om den upplevda alkosötman? Den ger ju inga utslag på mätarna... och de andra sockerarterna, är de inte alls mätbara?

Just Black Granite Shiraz är ju annars själva skräckexemplet, när man blir bjuden och det frågas vad man tycker om vinet...

2005 Farnese Colline Teramane med sina 6g restsocker kanske också kvalar in i denna tveksamma liga?

Den som inte dricker poäng klarar nog att leva utan 2005 Deus Ex Machina..

Anonym sa...

Visst finns det mycket annat att lägga de pengarna på. Men 2005 Deus ex Machina doftar i alla fall gott, även om den också är - wait for it - påtagligt söt. Och syra hade den. Återkommer i ärendet 2014. Men jag låter kanske bli husets Tradition under tiden...

Tack för riktigt rolig läsning. Sågningar lockar fram nya klangbottnar i alla skribenter.