måndag 8 december 2008

Leon Barral Jadis 2004

Jag har fortfarande en gås oplockad med Leon Barral, efter ett par (troligen) felhanterade flaskor tidigare i höstas. Theis Vine har av någon anledning bara äldre årgångar av Barral, och den 1999:a och 2002:a som vi provade då var uppenbarligen inte helt fräscha. Det var inga problem att lämna tillbaka 1999:an som var helt defekt - även fast jag inte kunde hitta kvittot (vill gärna slå hål på myten att SB är ensam om att byta ut dåliga viner!). Kvällens 2004:a inhandlade jag bara för någon månad sen på SB, strax före släppet av 2005:orna. Den stod bland spanska viner under 70 kr, och hade uppenbarligen hamnat där av misstag. Tur för mej - den har varit tvärslut enligt hemsidan en längre tid.

Doktorn stormar in för att hämta grytorna från i lördags, och jag lyckas truga på honom ett glas "hemligt" vin = Leon Barral Jadis 2004.



Detta är något helt annat än de trötta danska flaskorna! Vinet spritter av liv, med ett lättfull syra, djungelvrål, tändsticksplån och fin ren fruktighet. Det ligger inget nobelt över vinet, utan det är lätt, rent och fantastiskt drickegott. Jag är svårt charmad och Doktorn nickar också över sitt glas - men har förtvivlat svårt att pricka ursprunget. Fraser som maceration carbonique mumlas genom skägget - och till slut kommer domen: Detta är en högkvalitativ något lagrad Beajoulais Villages.

Vi enas om att det är ett formidabelt gott och lättsvalt vin, som kanske passar bäst att dricka rätt upp och ner - eller till lite goda korvar. Inget man drar fram till chateaubrianden. Det hade känts betydligt roligare om vinet kostade en femtiolapp mindre - 199 kr är lite i överkant. Vad jag förstår får man ungefär samma glädjefyrverkeri i basvinet?

(Sockermätaren hostar ur sej: error 21 - value below limit of detection.)

2 kommentarer:

Finare Vinare sa...

Djungelvrål och tändsticksplån är rätt så sköna ord!
Plån och knallpulver associerar ju till svavel - men det finns ju knappt i vinet. Svartpeppar kanske man skulle kunna fylla på med - och fanns det en hygglig brettmätare skulle den nog detektera en viss nivå. Det vore förresten otroligt kul att ha en sån...

Nollfyran av Jadis har ju betydligt mindre kraft än nollfemman, men drickegott är väl en bra beskrivning! Läskande, ett vin att njuta på egen hand eller med ost. Fast vi har nog aldrig stött på en beaujolais cru med så stark och säregen personlighet. Den där extra femtilappen för Jadis ger klart bra utväxling i 2005, tyvärr har vi inte provat 2004 Tradition...

MMM sa...

Jag var nere på stan och plockade några 2005 Jadis idag - det fanns faktiskt några kvar i Malmö.

Jag har egentligen aldrig provat Beaujolais Villages - i alla fall inte i modern "medveten" tid - så jag vet inte vad jag skall tro om Doktorns association. Bra vin var det oavsett. Och sockerfritt.