måndag 1 december 2008

Clos Sainte Jean 2005

Vi var verkligen inte snälla mot Clos Sainte Jean Chateauneuf du Pape 2005 i förra posten. Det var sågning rakt av, och jag fick rusa ner efter reservvin mellan tuggorna. Den nästan fulla flaskan har nu stått igenkorkad i källaren i två dygn - läge att kolla igen!

Clos Sainte Jean gör tre olika cuvéer av Chateauneuf - varav detta är det enklaste. Basvinet innehåller 75% Grenache, 15% Syrah och småskvättar av fyra andra druvor. De två mer exklusiva varianterna, Combe des Fous och Deus Ex Machina, innehåller mer Syrah än grundvinet men proportionerna är relativt lika. Clos Sainte Jean har haft exempellösa framgångar hos Bob de senaste åren med hela sex (!) viner mellan 98-100 poäng.

Vinet är definitivt i det mörka laget, trots den stora andelen grenache. Doften och smaken av vinet är relativt konstant sedan i lördags, tyvärr. Doften består mest av ren etanol blandat med granbarr och cocktailbär. Smaken är fortfarande en blandning av oren sadomasoschism och saftparty. Det närmaste jag kommer i associationsväg är en blandning av brettosande Chateau Valcombe och Blossa vinglögg.

Käre Bob - Nu släpper jag din hand i Chateauneuf-riket! Det är ganska solklart att mina preferenser ligger åt ett helt annat håll än dina. Nu går jag och borstar tänderna.

4 kommentarer:

Johan sa...

Jag måste säga att jag har haft samma erfarenhet av just Clos Sainte Jean. Deux Ex Machine har alltid varit bra men deras enklare viner har jag oftast blivit besviken på. Jag brukar annars gilla Parkers rekommendationer från CdP. Skumt.

Anonym sa...

Nu går iofs inte basvinet att jämföras med de Fous eller Machina som jag gillar starkt men jag hade samma upplevelse med Clos Saint Jeans basvin från -04. Inga defekter direkt men överjästa, oxiderade körsbär är inget för mig. Verkligen inte värd de 91p Parker gett det.

Det är nästan så att jag börjar undra lite över variationer då Parkers noteringar brukar vara en väldigt bra vägledning för mig i andra fall.

Mon Aieul är annars ett av mina absoluta favoriter men drack Usseglios Tradition häromdagen och den imponerade verkligen inte heller.
/Johan

MMM sa...

Känns bra att inte vara ensam om att missa poängen... Oxiderade körsbär var en bra liknelse! Jag tvivlade en stund ikväll om det ens borde kallas vin.

Jag har väl egentligen rätt bra erfarenheter av Parker också - men här måste han tagit med grundvinet i samma poänglåda som de bättre vinerna (som jag aldrig provat). Iofs är jag inte galen i en del av prestigevinerna på 100% grenache (som ofta hamnar på höga poäng). Men det är också min personliga smak - svårt att försöka sätta poäng om man inte gillar det.

Men på Charvin var han rätt ute!

Niklas Jörgensen sa...

Man kan ju inte gilla allt ;-)