torsdag 9 oktober 2008

Chateau Bouscassé 2005

När jag läser mina senaste inlägg verkar det som jag har varit lite grinig. Dåliga viner, viner som druckits i fel fas - det finns ingen hejd på eländet. Upplevelsen av Col d'Orcia var så skakande att jag mailade till deras kundtjänst och frågade om de hade upplevt några problem med vissa tappningar av just 2001:an - men de förnekar all kännedom. Cellartrackernoteringarna talar i alla fall sitt tydliga språk.

Nog med negativ energi! Chateau Bouscassé har det flutit en del i våra strupar under åren - och nu är den lovande årgången 2005 ute i handeln. Vad har inte blivit bra 2005? Vinet fick ett par omhällningar i eftermiddags och nu åker det i glaset.


Jag upplever vinet som "rödare" i färgen än sist. Det räcker att sniffa lite på vinet för att känna att detta är ett mycket muntrare vin än den ganska allvarliga och inåtvända 2004:an. Det doftar rökta korvar, lakritsrot och mörka bär. Smaken är betydligt mer tillgänglig och inte så masoschistisk som 2004:an var. Det smakar än mer av den där lakritsroten, och det finns en välgörande mineralkänsla som lyfter vinet. Det finns massor av ung, ren och fräsch frukt som omsluts av en Bordeauxaktig ekton som känns ganska påkostad.

Vad skall man säga? För 105 kr tycker jag att detta är ett kanonbra vin - och många steg bättre än 2004:an. Idag äter vi en lite malplacerad fläskkarré i ugn - men det är ingen tvekan om att detta vinet trivs bäst i sällskap av en blodig biff med bearnaise. Tanninsignaturen av 100% Tannat och månadslånga macerationer finns fortfarande kvar. Bästa vanliga Bouscassén som vi har provat, helt klart. Bravo!

8 kommentarer:

Johan sa...

Jag var inte speciellt imponerad av Col d'Orcia 2000 heller men 2001:an verkar ju förfärlig. Cellartracker noteringarna är ju inte nådiga.

Björn sa...

Trevligt att nollfemman levererar som förväntat och lite till. Jag tänker inte hasta till SB eftersom det kommer att finnas tillgängligt ett bra tag till. Dock vill man väl inte vänta alltför länge med att få en liten försmak av vad 2005 La Tyre kan komma att erbjuda så småningom. Jag har inte tänkt knäcka någon sådan flaska än på ett helt gäng år.

MMM sa...

Ja, det skall bli väldigt spännande att prova någon av prestigevarianterna av 2005:an - när den vanliga är så här bra! Jag har iofs bara Vieille Vignes och ingen av de andra.

MSVin sa...

Låter ju alldelses förträffligt. Tack för att ni har provat, då kan man köpa en trotjänare som presterar bättre än föregående.

Björn sa...

Vadå "bara Vieille Vignes"? Jag önskar definitivt att jag hunnit fram för att köpa några VV. La Tyre är ju så pass dyr så man köpte ju inte på sig en låda direkt. Det hade jag dock gärna gjort av VV, även om jag också nöjt mig med ett par stycken som komplement. Jag är lite avundsjuk. Vill man ha La Tyre så finns den ju faktiskt fortfarande att köpa. Den är förvisso dyr, men eftersom jag förväntar mig att den levererar i paritet med betydligt dyrare Bordeauxer så kan man ju försöka sätta in den i det perspektivet istället. Stort vin i stor årgång för "bara" 495 kr blr det då istället;-)

MMM sa...

Det var kanske lite drygt att säga bara... Jag fick köa för att få min ranson på tre flaskor. Och de är ju inte heller gratis.

Björn sa...

Drygt? Nä, snarare blygsamt i överkant:-)

MMM sa...

Johan> Det kändes nästan skönt att läsa sågningarna på Cellartracker efteråt - 79 poäng i snitt på 12 provare är extremt dåligt. Det är faktiskt så illa att det inte går att hitta en sämre rankad Brunello i hela Cellartracker (av 2869 olika viner provade av mer än en provare)...