tisdag 5 februari 2008

Chateau Poujeaux 1997

Ikväll tar vi upp den sista flaskan av en serie som varit till stor glädje under hösten och vintern. Chateau Poujeaux 1997 hittade jag i Skatkammaren på Kjaer Sommerfeldt i Köpenhamn någon gång i augusti 2007. Frid över Skatkammarens minne, för svenska Vin & Sprit som köpte upp vinhandeln la ner den vid årsskiftet, och därmed försvann en stor möjlighet till att köpa mogna viner. Bu åt V&S!!! Vinet kostade c:a 170 DKK vid inköp, och jag är skyldig ett stort tack till min vän i butiken som påpekade fyndstatusen!





Middag med svärmor stod på programmet, och då min fru är i det välsignade tillståndet är det roligt med gäster att tjôta vin med! Att prova fina viner ensam är inget för mej - då tar jag hellre en kall öl (eller två). Middagen blev av enklaste sort, australisk entrecôte med kryddsmör och bakad potatis + något salladsblad för färgens skull. Helt rätt mat till detta vin som kanske inte är det mest nyanserade i klassen, men ack så charmigt. Frukten står bokstavligen "som en kvast ur glaset" direkt från flaskan. Det känns i hela köket att vinet har dekanterats! Vinet har fina mognadstoner och doften är av ädlaste Bordeauxmärke. Cassis, kaffe, blommor - bara goa grejer. En tydlig syra gör vinet perfekt till maten - dock har tanninerna nästan försvunnit nu. Vinet är som bäst den första timmen, sen dör det en sakta död i karaffen. Det är således nu eller aldrig som gäller för detta vinet. Vi avtackar en trogen höstvän med ett tyst hurra.

Inga kommentarer: