torsdag 21 februari 2008

Fontanafredda Barbaresco Coste Rubin 2001

Namnet Fontanafredda klingar egentligen inget vidare i mina öron. På den gamla goda tiden när man hade Allt Om Mat's Vinspecial som enda guide över bolagssortimentet, underpresterade alla deras viner allt som oftast (i testerna). Kvällens vin är det första Fontanafredda vin jag överhuvudtaget har köpt. Vinet inhandlades via http://www.nettorvet.dk/, som är en del av COOP i Danmark. Beställningarna hämtar man ut i valfri SuperBrugsen butik. De har inget stort sortiment - men det uppdateras ofta - och ibland kommer det in riktiga guldkorn!

Jag känner egentligen inte till detta vinet speciellt väl - men förstår att det är en del av Fontanafreddas satsning på vingårdsviner. 2001 var en bra årgång i Piemonte, och priset var helt rätt vid inköp (600 DKK för 6 flaskor i en trälåda!). Detta är den andra flaskan jag tar upp från lådan - och jag har höga förväntningar - den första var kanonbra (topp 5 under 2007!!).


Förra gången vi provade detta vinet avfärdade vi det som korkskadat efter bara någon minuts luftning. Av någon anledning fick det stå kvar i karaffen tills slutet av kvällen - och precis innan det åkte i vasken stack jag ner näsan ner för en sista sniff av trikloranisol. Vinet hade blommat ut till något helt extraordinärt och jag fick hindra gästerna i hallen... Vis av detta dekanterades vinet i en öppen karaff c:a två timmar innan servering.

Servering! Vinet är ....orange! Visst kan Nebbioloviner vara tegelfärgade - men detta vin har den mest udda färg jag har sett. Vinet är "gasen i botten" direkt i glaset - klara nebbiolotoner och ibland känns som att sticka näsan i en blomsterkvast spetsad med körsbär. Vinet är helt fullmoget och silkeslent. Det är så många intryck att jag inte riktigt orkar bena ut dem... Jag drar till med att detta är ett av de bästa italienska vinerna som jag någonsin har provat. Det är tunga ord för ett 100 kr vin - men det är värt det. Kan bara hålla med Mr Sucklings omdöme

"Lots of ripe plum and toasted oak character follow through to a full-bodied palate, with chewy tannins and a long finish. Tight and four-square now, but will improve wonderfully in the bottle. Well done for this producer. Best after 2008, 90 points"

Däremot håller jag nog inte med om att det skall lagras så mycket mer - efter c:a två timmar till i karaffen känns det som intensiteten går ner. Mina fyra återstående flaskor kommer att ge mycket nöje under 2008!

Tips! Nettorvet har fortfarande kvar Fontanafreddas vingårdsbarolo "Vigna La Rosa" från 2000. Priset är högre än för denna Barbarescon - men säkert gångbart i ett internationellt perspektiv (c:a 300 SEK per flaska).

Inga kommentarer: