fredag 15 februari 2008

Ricasoli Rocca Guicciarda 2004

Min vinkällare består av c:a 200 flaskor. Uppskattningsvis är 40% Bordeaux, 25% Toscana, 10% Rhone, 10% Piemonte, 10% Bourgogne och sen spridda skvättar från Alsace, Valpolicella och Soave. (En lustig detalj är att jag just nu inte har en enda flaska utanför Frankrike och Italien). Toscana är således en ganska tung post i min "portfölj". Men konstigt nog har jag aldrig ens varit i närheten av kvällens vin Barone Ricasoli Rocca Guicciarda Riserva 2004 (SB 2723).



Barone Ricasoli har ju flera tung och lättviktare på bolaget som varit flitiga gäster hos oss. T.ex finns det några Castello di Brolio 2001 (SB 81523) i källaren och syskonvinet "Brolio" (SB 2705) var ett stående vin på grillbordet i somras. Jag tror att detta vinet har hamnat lite mellan stolarna pga priset. Vin under 150 kr lägger jag sällan ner för lagring - och vin över 100 kr spontanköper jag inte för en grillkväll med polarna.

Kvällens matlagning gick i Italiens tecken - lammfärsbiffar med hemmagjord tomatsås och färsk pasta. Rikligt med Reggiano parmesan på toppen.

Vinet är väldigt knutet direkt från flaskan, svaga toner av mörk frukt och kaffe. Tio minuter senare har allt släppt - nu fullständigt osar glaset av Toscana av hög klass. Mörka frukter såsom körsbär och björnbär, kaffe och choklad. Helt enkelt väldigt Toscanskt! Smaken är strikt med rätt tuffa syror och en del tanniner - men väldigt elegant med en fin ektouch. Lite lite kritik mot att frukten inte riktigt räcker till i mitten - det finns en tunn zon någonstans mitt i munnen (men då jämför jag med betydligt dyrare viner).

Efter ytterligare en stund kommer en påtaglig stallighet - och nu börjar vinet närmast likna en Bordeaux. Vinet tar ett steg upp i kvalitet och blir plötsligt en allvarlig konkurrent till Marchese Antinori 2001. Antinorivinet vinner dock på poäng pga lite mer koncentration och komplexitet - men så är också det vinet äldre och lite dyrare.

Systembolaget påstår att vinet består av 100% Sangiovese - men det är väl inte tillåtet i Chianti Classico? Prisskillnaden mellan "Brolio" och detta vin är 30 kr - men klivet upp i klass är mer än så. Tyvärr så har årgången bytts ut mot 2005 som känns som ett osäkert kort. Jag skall leta på lite mer obskyra systembolag efter den gamla årgången - det finns ofta kvar gamla årgångar långt bak i hyllan...

Inga kommentarer: