fredag 16 maj 2008

Chateau Bouscassé Vieille Vignes 1990

Ikväll vankas det fransk husmanskost och online gambling på hästapållar! Min gode vän Travkungen kommer på besök och jag har riggat upp en komplett spelhall i köket - en dator visar travlopp via ATG-live och en annan dator får fungera som totalisatorlucka. Finns egentligen ingen anledning att besöka en travbana längre - speciellt när vinlistan hemma känns längre och roligare.

På spisen puttrar det Puy-linser som är uppblandade med rökt fläsk, lök, allehanda örtkryddor och en skvätt Madeira. Ankbrösten ligger på eftervärme i ugnen. Till denna mat krävs det ett franskt vin - och jag har gått och vridit på ett antal flaskor i källaren. Till slut föll jag för mitt sista exemplar av en gammal klassiker, Chateau Bouscassé Vieille Vignes 1990. Detta vinet släpptes överraskande på Systembolaget någon gång under 2001, och kostade då strax över 300 kr. Jag och Travkungen drack ett antal av de flaskorna vid den tiden, och ett par åkte ner i doktorns vinkällare för långlagring (det var före tiden med villa och egen källare). Jag tror och hoppas att Travkungen kommer att få en liten tår i ögat av nostalgi när han får se flaskan!



Jag är osäker på om vinet klarar av en längre dekantering, så jag drar korken och låter vinet stå i flaskan i några timmar. Att göra denna enkla manöver kallas visst att lufta vinet enligt Audouzemetoden - låter finare än att dra upp korken. Jag vet inte om det är humbug eller inte - men det lär inte skada vinet i alla fall.

Andra V65-loppet startar ungefär samtidigt som vinet hälls upp i två Bordeauxglas från Riedel. På vårt gemensamma V65-system har vi spikat häst nummer 1, Gulis med Ulf Ohlsson i sulkyn. Hästen tar ledningen och får hålla ett lågt tempo - den spiken ser helklar ut! Precis som vi stoppar näsan i glaset galopperar plötsligt hästkraken helt omotiverat och blir diskvalificerad - nåväl vi lär inte bli miljonärer idag heller.



Tillbaka till glaset: Vinet har en underbar tät rubinskimrande färg med en kraftigt tegelfärgad kant. Det doftar som en mogen fin Bordeaux - en med tonvikt på dovare frukttoner från körsbär och plommon. En fin ekton toppar det hela. Vinet känns dock en aning slutet - så nu får innehållet flytta över till en öppen karaff. Det är en stor mängd sediment i flaskan - inte oväntat - det var det även för sju år sen. Smaken på vinet är helt strålande - och vinet har en kraftig struktur trots sin ålder. Både tanninerna och syran i vinet ropar: Ge mej mat! Helst sydfransk! Till linserna och ankbröstet är vinet helt perfekt - det är ingen tvekan om att detta är ett matvin och inte ett provningsvin. Trots att vinet innehåller 100% Tannat är det förvånansvärt likt en mogen Bordeaux - och det är samma typ av smaker som möter i glaset. Hade cigarrlådan också varit på plats hade ingen kunnat gissa något annat än Bordeaux Cru Classé.

Vi sitter och kontemplerar om gamla Bouscassé-minnen, och trots nästan sju års ytterligare lagring så känns vinet oförändrat. Det ger ungefär samma upplevelse som i 2001, i den mån man kan minnas gamla smakupplevelser. Det är kanonbra - men fortfarande tufft och en aning rustikt. Inte utan att man börjar fundera om man kommer att leva länge nog för att uppskatta 2005:an som inköptes i förra släppet. Jag går ner och slår i en spik till i Brumontlådan för säkerhets skull.
Hur gick det med spelet då? Jodå, Travkungen brukar alltid få till det och så även denna gång. I näst sista loppet går han all-in på en 40-oddsare på plats. Hästen kommer in som tvåa och ordningen är återställd.

Inga kommentarer: