Vi provade Haart's Riesling Halbtrocken 1997 (SB 75803) för ett par veckor sedan - och den flaskan visade tydliga tecken på misshandel någonstans på vägen. Vinet presterade inte heller vad jag hade väntat mej - utan att vara direkt defekt. Jag beställde två flaskor - och den andra flaskan öppnas ikväll. Tyvärr visar den samma symptom som den förra: korken är genomdränkt av vin och det ligger t.o.m lite vin på ovansidan av korken. Innehållet är också i sämre skick än förra gången - det finns smutsiga toner av gammal källare. Puh. Hade jag varit mer noggrann med mina kvitton hade denna gått i retur, helt klart! Att två flaskor ser ut på samma sätt får en att misstänka att hela sändningen har tillbringat en ohälsosamt lång vistelse på en stekhet raststätte vid autobahn. Jag skall kontakta importören och varna!
Istället öppnar jag en nyinköpt Heinz Schmitt Longuicher Maximiner Herrenberg Riesling Spätlese 2001 (SB 98255). Detta vin har provats av både Finare Vinare och Frankofilen (senast idag!) - med väldigt fina recensioner. Vi kan enbart hålla med - och i jämförelse med Haart's blir det nästan smärtsamt gott. Det har allt som vi vill ha i solskenet - en klar antydan till petroleummognad - friska syror - och en smakpalett av citrus och exotiska frukter. Ett enastående köp för 93 kr!
Till den halstrade laxen dricker vi en enkel Chardonnay som jag troligtvis har fått i present någon gång. Mina förväntningar på Lindemans Bin 65 Chardonnay är väldigt låga, är det inte ett typiskt BorderShop-vin? Faktum är att det är förvånansvärt bra - fina exotiska toner med en alldeles lagom dos ek. Självfallet inget konnässörsvin - men helt OK till denna situationen. Kylskåpskallt med solen i ansiktet - och i stora klunkar!
3 kommentarer:
Trist med taskig riesling! De är ju annars fullkomligt ofelbara som trädgårdsvin, går aldrig att tröttna på. Jag har aldrig haft problem att returnera defekta flaskor utan kvitto, men det här är väl beställningssortiment och då kanske det är lite knepigare. Värt att slå en signal till din gröna skylt ändå, kanske - de står ju för kontakten mellan dig och leverantören?
Jag är väldigt dålig med att lämna tillbaka flaskor - det är mer logistikproblemet än något annat som står i vägen. Får göra ett försök och se hur det går! De lär väl inte hoppa av glädje antar jag.
Sannolikt inga hopp, nej, men får de rimligen hacka i sig. Inte konstigare än att lämna tillbaka härsken entrecôte. Att man inte tycker att det är värt resan för egen del är förstås en annan sak, men de ska inte ta betalt för defekta varor.
Tack och lov finns det gott om strålande bra riesling.
Skicka en kommentar