söndag 25 maj 2008

Ordning och reda

Vad är var? I mitt lilla källarrum mot nordväggen av huset ligger det viner i trälådor, papplådor, i ICA-kassar och en del rätt på golvet. Det funkar säkert i lagringshänseende - men som show-off objekt är det uselt. Noll överblick över inventarierna också! Jag tror det är c:a 200 flaskor därnere men när jag tar ut allt och räknar så är det nästan 250 styck.

Jag fick ett tips om billiga vinlagringshyllor från http://www.quercia.se/, och jag har fått några via min far för prov. De var extremt enkla att sätta upp - och verkar tillräckligt stabila för att hålla. Nya ställ beställdes och hämtades ut via Bussgods i fredags. Trots en flaska Brunello innanför västen var det inga problem att skruva ihop ställen och börja placera flaskorna. Ställ för 270 flaskor kostade inte ens en tusenlapp totalt - svårslaget.

Resultatet måste betraktas som en succé (jag har ingen koppling som helst till Quercia)!! Bild bifogas:



De senaste månaderna har jag härjat på de danska vinauktionerna - och nu är det dags att packa upp de senaste auktionsfynden (kan inte låta bli att berätta för er vinälskare):

Léoville Barton 2003 (700 DKK st)
Clos de Papes 1998 (400 DKK st)
Bosquet de Papes Vieille Vignes 1998 (250 DKK st)
Pegau Reserve CNDP 2003-2004-2005 (325 DKK st)
Pichon Baron 2001 (400 DKK st)
Poyferré 1996 (425 DKK st)
Poyferré 2003 (800 DKK st)
Calon Segur 1996 (400 DKK st)
Pichon Baron 1996 (500 DKK st)

Fynd och fynd? Jag ville väldigt gärna ha några viner från St Julien 2003 - men priserna är klart betungande. En del av flaskorna kom dock till ganska bra pris (speciellt CNDP'erna) - men visst är det lite ångest att köpa Barton och Poyferré för runt 1000 SEK per flaska. Jag ville dock gärna ha dem - och hur skall man annars köpa dem? Alla verkar ha lite ångest över Bordeaux 2003 - men St Julien skall tydligen ha klarat sej extremt bra. Barton 2003 klockar i alla fall in som min all-time-high-poängsvin med 98 WS poäng. Men det lär väl bli till pensionen innan man kan öppna dem.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul viner, är glad att jag köpte LP 03 som primör. LP96 är riktigt bra, och 96orna verkar klara sig prismässigt, förmodligen drar de mindre bra Pomerolerna och St Emillonerna ner priset på de famtastiska vinerna från norra Medoc.

MMM sa...

Med en viss fakirvarning undrar jag vad SB tog för Poyferré och Barton som 2003 primörer...

Allt är ju iofs billigt jmf med Bordeaux 2005.