lördag 26 juli 2008

Uppsamlingsheat

Sommaren innebär en hel del improviserade middagar - oväntade möten leder till snabbinköp av mat och även vin för direkt konsumtion. Då mitt närmaste SB inte har en enda flaska utanför det obligatoriska sortimentet blir det lite idéfattigt att blogga om egentligen. Här kommer i alla fall ett litet urval av vad som "snackedruckits" på vår altan på sistone:

Allegrini La Grola 2004 (SB 42334): Ett charmtroll! Ganska typiskt Valpolicellavin med mer syra än tanninstruktur. Körsbärsfruktigt med en svag ton av bittermandel. Det som särskiljer detta vin från standardvalpolicellan är känslan av påkostade fat. Det känns nästan som Bordeauxfat - och det finns en hel del av det dessutom. Jag är lite känslig för påklistade kvalitetsattribut - men beslutar att hellre fria än fälla detta vinet. Finns inte en gäst som inte frågat efter varunumret hittills i alla fall. Vi dricker det senast till en väl mogen camenbert - och det fixar den inte. Detta vinet skall nog helst drickas till lyxpastan eller lättare kötträtter. Lagring? Väl värt slantarna ivfsh.



Gobelsburger Grüner Veltliner 2007 (SB 2775): En gammal favorit från årgång 2005 - 2006:an var ett hack ner och 2007:an har vi inte provat tidigare. Fin kryddig doft dock utan några referenser till rökta korvar. Lätt, lite urvattnad smak med kraftig syraattack. Nej, nu har det verkligen gått utför med detta vinet. Låt vara att 2007 var en dålig årgång - men här har sannerligen Schloss Gobelsburg skickat alla druvorna från norrlägena till Sverige. Och vad har hänt med etiketten? Nu är det omöjligt att med snabb okulär besiktning skilja vinet från vilken Bordershop-Liebfraumilch som helst. Här har SB blivit blåst.


Ca'Rugate Monte Fiorentine 2006 (SB 6950): Efter en liten svacka under 2005 kom detta vinet tillbaka som ett tre-glas-vin i Gambrero Rosso i och med årgång 2006. Nästan osannolikt att detta vinet finns i det svenska standardsortimentet och till det mycket attraktiva priset 99 kr. Det är nästan att vi dricker mindre av detta vinet nu än när man var tvungen att åka ner till Soave för att få tag på det. Försvann spänningen? Det är i alla fall precis lika bra som vanligt: en klar grapefruktbeska gör det mycket matvänligt till inte bara fisk eller snacks. Fin koncentration och nästan en liten oljighet. Det är på sätt och vis ganska likt den Puligny-Montrachet vi drack häromsistens. Den totala avsaknaden av fattoner och några starka igenkänningsdrag gör den inte lätt att hitta i en provning. Det finns en antydan till stenrök i vinet - och jag hade nog gissat på Bourgogne om jag fick detta blint. För 99 kr är detta ett veritabelt fynd, dock finns det knappast någon direkt lagringspotential. Köp och drick!



Lindemans Chardonnay Bin 65 2007: Här kommer veckans slamkrypare nummer 1. Detta vinet är bra - alldeles för bra med tanke på vad som står på etiketten. Vinet tillverkades i c:a 1 miljon lådor förra året. 12 miljoner flaskor. 10.000 kubikmeter vin. En vanlig 25 meters bassäng innehåller c:a 500 kubikmeter - så 20 OS-bassänger av detta har pumpats ut över världen. Vi möts av en fantastisk balans av tillbakahållen eksmörighet, exotiska frukter och chilihetta. Eftersmaken är väldigt lång och inte alls jolmig som man kanske skulle ha väntat sej. Visst - det saknas mineraltoner och komplexitet à la Neudorf Chardonnay Nelson - men hade jag plockat detta vin på måfå för 120 kr hade jag varit mer än nöjd. Vi köpte det på Bilka i Danmark för 39 DKK i förra veckan... Vad hade mitt betyg blivit om detta hade kommit blint? Etiketten är sannerligen ingen betygshöjare i alla fall. Vi dricker flaskan över tre dagar och det presterar lika bra hela tiden. 100% Chardonnay från hela kontinenten och syntetkork.

5 kommentarer:

Björn sa...

La Grola anser jag vara en av de bättre i pislklassen. Håller med om lyxpasta men jag drack den också till en pizza med oxfilé och gorgonzola. Kanongott, men jag kommer inte ihåg om det var före årgångsbytet. Det kan mao ha varit en nolltrea, och de är ju inte helt identiska. Nollfyran är inte riktigt lika tuff, men minst lika drickvänlig och sannolikt ett bättre köp för de flesta. Trevligt med en mini-La Poja som inte kräver lagring.

MMM sa...

Skönt med ett säkert kort i standardsortimentet - håller med! Jag har en liten känsla av att det kan bli ännu bättre med ett-två års lagring. Det skadar inte att prova i alla fall.

Anonym sa...

(A): Hej, provade oxå La Grola härom dagen och håller med om att något eller några år på rygg är värt att pröva. Besökte Allegrini tidigare i sommar och där kostade La G 14,50 Euro alltså ett rimligt pris hos SB. Med andra ord inget att "släpa på hem" utan nöjde mig med att köpa hem La Poja 04. Måste säga att jag tyckte det var lite lyxigt när de kl 9 på morgonen öppnade en flaska La P för mig för "morgonsköljning"...
Ikväll har vi Volnay 2005 från Fernand & Laurent Pillot i glaset. Ett vin som överraskar mig positivt och vågar jag säga att jag hittar smultron?

Björn sa...

Snälla, säg att La Poja -04 var fantastisk. Jag har givetvis inte varit i närheten av att prova ännu, men som en av mina absoluta favoritviner är det givet att jag köper så snart den finns på SB.

Anonym sa...

(A): Björn, La Poja är även en favorit för mig. Du kommer inte att bli besviken när nollfyran finns på SB.