tisdag 29 juli 2008

Chateau Phélan-Ségur 2005 vs Annereaux 2004

Detta är egentligen ingen match mellan kvällens två viner - utan mer en slump att de de råkar konsumeras samtidigt. Vi öppnade en flaska Chateau Phélan-Ségur 2005 i går - men vi tog bara ett par glas av det då det uppenbarligen behövde luftas ordentligt. Känslan var då mycket herbal och sluten.

Ikväll grillar vi lammracks, och flaskan åker fram ut källaren igen. Ahhh - nu har det hänt saker! Doften är ljuvlig med toner av färska örter, lite svartvinbärsgodis och en svag antydan av portvin och buljong (?). Smaken är lång och jag får en känsla av..... grädde. Lättvispad grädde. Jag antar att det är de väldigt kraftiga men finmaskiga tanninerna som lurar min mun. Det finns även en svag gräddkolaton som jag antar härstammar från faten. Vinet är självfallet väldigt ungt men smakar ändå som ett riktigt färdigt vin. Chateau Belgrave 2005 som vi provade i maj var ett tätare vin men smakade mest druvjuice jämfört med detta vinet. Jag ger i alla fall min röst åt Phélan Ségur av de två 2005:or vi har testat. 60% Cabernet Sauvignon, 30% Merlot, 5% Cabernet Franc (blev det 100%??). Cru Bourgeois i S:t Estèphe.

Det är inget lätt match för Chateau Des Annereaux 2004 (SB 3920) att komma efter ett tätt Medocvin från 2005 - och den har det ganska svårt också. Vinet är lättare i färgen och har en väldigt bekant doft. Det doftar nämligen precis som en Crozes-Hermitage! Samma känsla av blåbär och björnbär. En svag antydan till stall flyttar vinet tillbaka till Lalande-de-Pomerol i Bordeaux. I munnen är det väldigt bärigt och mjukt - men också anmärkningsvärt tunt. Det är ett mysterium hur SB har lyckats placera in detta vinet under "Stramt och nyanserat". Det är dock utan defekter och har väl en viss charm trots allt. Inget jag köper igen dock. 70% Merlot, 18% Cabernet Franc, 12% Carbernet Sauvignon.

2 kommentarer:

Frankofilen sa...

Kul att läsa lite intryck av nollfemmorna i flaska. Antar att du handlat i Danmark? Får man fråga vad den gick på?

MMM sa...

Flaskan var inköpt på Kastrup, och kostade 315 DKK (om jag minns rätt). Ganska mycket pengar, men vinet var väldigt bra också.