onsdag 15 oktober 2008

Bordeaux 2005

Ett försvarstal: Varför har jag inte köat idag för Bordeaux 2005? De främsta anledningarna är att jag: 1.) Bor i Malmö - 2.) Har tillgång till en adress i Danmark - 3.) Har ett danskt bankkonto. Detta gör att jag har tillgång till en stor andrahands och auktionsmarknad för vin, framförallt Bordeaux eftersom det är danskens område sedan århundraden tillbaka. Jag vet att jag i detta är en ganska ovanlig svensk vinköpare - och att mina erfarenheter av Bordeaux 2005 inte är speciellt allmängiltiga.

En sak är säker, 2005 är en fantastisk årgång i Bordeaux. Varenda vin som vi har druckit har varit övertygande - inte ett enda mediokert. Phelan Segur ståtar fortfarande med förstaplatsen på vår inofficiella lista - ett fantastiskt tätt vin med silkestanniner att gråta över.

Men, är man då beredd att binda upp många tusentals kronor på vin som skall drickas om 15-20 år (en astronomisk tidsrymd för en nybliven vinsamlare)? Det kan man vara om man får ett riktigt bra pris, själva kärnan i en primeur-idén. Viner som kommer att stiga i pris, eller helt enkelt bli omöjliga att få tag på.

Priserna på Bordeaux 2005 i Danmark är också tokhöga, även om flertalet av vinerna är något billigare än SB's lista. Den mycket underliga effekten av prishöjningen är att man kan köpa gamla vällagrade viner från stora årgångar för lägre priser än 2005. En Las Cases 1982 kostar samma som 2005. Man får två Latour 1990 för en flaska 2005 osv.. Fullständigt crazy med andra ord. Detta gäller även i de prisklasser som jag härjar i - hämtade för någon vecka sen ut Clerc Milon 1989 för ett något lägre pris än SB's primörpris. Man kan argumentera om att man köper vinet i säcken när man handlar från privata källare - men min erfarenhet är att vinerna som regel
har varit väldigt väl hållna. Det finns ingen som lagrar 20 lådor Bordeaux på köksfläkten.

I den lite udda situation som jag befinner mej i är valet solklart. Man kan bli överkörd av bussen i morgon - så jag lägger hellre min Bordeauxbudget på äldre viner. Men detta är så klart omöjligt om man bor norr om Hallandsåsen.

Kommer jag då aldrig att få dricka Bordeaux 2005? Hur kommer priserna att utvecklas från den här extremt höga nivån? Min spaning in i framtiden är att vinerna kommer att ligga stilla i pris, eller t.o.m sjunka en aning åtminstone 5-10 år framåt. Man kan redan se tendenser till sjunkande priser på framförallt de högst klassade vinerna. Mitt favoritexempel Las Cases 2005 kostar just nu c:a 2200 DKK på den gråa marknaden, en svag sänkning av försommarens pris på runt 2500-2600 DKK. Prisbilden beror så klart på om Parker höjer eller sänker de nu ganska modesta betygen för många av 2005:orna.

Denna spaning ligger såklart i mitt eget intresse, men jag tror och hoppas kunna köpa dessa viner i halvlagrat skick senare utan att belåna huset. Och dricka stall och cederlåda under tiden.

9 kommentarer:

Niklas Jörgensen sa...

Håller med att det är bra knasigt att det är billigare med mogen Bordeaux framför 2005! Men förutom skicklig marknadsföring och fler "players" på scenen när 2005 släpptes (jämfört med marknaden vid en primeur 1990) så är faktumet det att Bordeaux aldrig varit skickligare på att göra vin och att en perfekt årgång som 2005 visar detta. Jag håller 2005 som det mäktigaste jag provat ungt från Bordeaux och även om jag tror du har rätt i att v får se vissa prissänkningar så tror jag detta mest drabbar de larvigt prissatta Premier Cru-vinerna och dylikt. En Pontet-Canet 2005 lär inte tappa märkbart i pris men en Mouton lär säkert tappa ett par lappar! Min teori...

MMM; har du föresten tips på någon bra Bordeaux som man kan inhandla i KBH just nu? En DK-polare kommer nämligen upp nästa vecka och har gott om plats i bilen ;-)

MMM sa...

Skall man handla vin i vinaffär i KPH så gäller det att vara opportunist och leta upp bra viner till rätt pris. Det kan växla med tiden ganska rejält (men det vet ju du som gammal räv).

Ett vin som jag tror du skulle gilla är Chateau Pipeau, finns i alla årgångar 2000-2005 för runt 200 kr flaskan (Gunnar Madsen Vin).

I ett dyrare prisläge så springer jag runt de där Angelus 2002 de har på K&S för 500 (någonting) DKK, men jag har aldrig slagit till. Beringer Private Reserve 1992 i magnum har de också för 1000 DKK - kanske något för nyårsfesten... Det är klurigt nu när den svenskan kronan är ursvag. Vinforum är min största leverantör för tillfället, men det är knappast aktuellt antar jag?

Anonym sa...

Nu har jag inte följt kursen gentemot DKK sådär jättenoga trots ett antal tjänsteresor till Köpenhamn men jag har fått intrycket att den danska kronan också fått ta en rejäl smäll pga. sin litenhet och att skillnaden för oss inte borde vara så stor - åtminstone för de viner som köpts in tidigare.
/Fredrik

Niklas Jörgensen sa...

Tack mmm, var mest på jakt efter en schysst Cru Bourgeois eller Saint Emilion i en prisklass kring dryga danskhundringen. Bara så man har en låda hemma av basbordeaux!

Pipeau är utmärkt men lite väl dyrr som "vardagsvin".

Beringer PR håller inte så länge vill jag påstå. Därför så "billig" - när jag slutade på K&S bjöd en god kund på en Beringer PR som vi knäckte tillsammans - den var 11 år (1990:a) och aptrött och helt utan spänning. Han skämdes och hämtade en Bordeaux istället :-)

MMM sa...

anonym> den danska kronan är bunden till Euron, så den står stadigt i krisen. Kursen just nu för en dansk krona,är c:a 1.32 kr - mer har det nog aldrig varit sen freden i Roskilde... Det gör fynden färre i Danmark.

Niklas> Jag vet inte om du gillar Chateauneuf - men Superbrugsen säljer nu en Ogier Cave des Papes 2005 för 99 DKK. Vi drack 2004:an av detta och var väldigt nöjda till det priset. Netto säljer en Eiswine 2007 från Pauly-Bergweiler för osannolika 59 DKK - men den har jag inte provat. Bordeaux får jag nog passa på tyvärr..

MMM sa...

Jag drack en Beringer PS 1991 förra sommaren som var helt magisk - därav mitt intresse av magnumbuteljerna... Hur 1992:an vet jag inte - men den får bra kritik. Men visst kan mana ana att något är fel med tanke på priset.

Finare Vinare sa...

Niklas - de här två handlade och drack vi i somras och de kan mycket väl vara vad du söker:

2004 Ch Liversan Haut-Médoc (90 DKK, tilbud)

http://www.eriksorensenvin.dk/katalog/gruppe/frankrig/medoc/244704

2005 Ch Morin Saint-Estephe (130 DKK)

http://www.eriksorensenvin.dk/katalog/gruppe/frankrig/medoc/242105

Anonym sa...

Det är väl som att svära i kyrkan, men jag undrar om det går att göra fynd i Bordershop-Puttgarden. Naturligtvis lönar det sig inte att enkom åka ner för den saken skull, men om man som jag just nu kommer att ha vägarna förbi så kan det ju vara intressant om någon har lite erfarenhet av viner inköpta där och nu menar jag inte BiB för 100-lappen.

Finare Vinare sa...

Thomas, kolla här:

http://www.border-wines.dk/sortiment.asp

Rätt tunt, eller hur?