tisdag 28 oktober 2008

Sociando-Mallet 2001

Man behöver inte sticka ut hakan speciellt långt för att säga att Sociando-Mallet är det mest ansedda icke klassificerade slottet i Medoc. Vinet kommer med ett gränslöst gott rykte, och numera också ett pris som är svindlande för en sketen Cru Bourgeois (nästan 900 kr för 2005:an om jag minns rätt.) Jag har ett vagt minne av en cederosande åldrad Sociando hos Doktorn för många år sen - men annars är vår verkliga erfarenhet noll.

Därför var det inga större problem att slå till på ett sexpack av 2001:an, när dessa kom på H.J. Hansens Bordeauxrea för någon månad sen (260 DKK). Sociando-Mallet livar upp vilken amatörkällare som helst! Sen var man ju knappast ledsen när man hittade Parkers betyg - 93 poäng med tillägget "must be tasted to be believed - a brilliant achievement".

Lite tidigt att rycka upp en flaska redan nu, men nu klarar jag inte att hålla min nyfikenhet i tyglar längre. Vi lagar en majskyckling, med en kvarglömd lammsky och mandelpotatismos. Mild och fin mat att framhäva ett vin med. Vinet åker rätt ner i karaffen som får stå en halvtimme innan vi häller upp.

Kan lika gärna säga det direkt: detta vinet är en stor besvikelse. Där Parker hittar underbara toner av nyvässad blyertspenna, björnbär och jord - hittar vi endast en stackars blöt hund blandat med vacummörad köttsaft. Var är vår Cabernet Sauvignon? Finns inte ett enda spår av Cabernet i detta vinet - smaken domineras av en inte helt mogen "paprika/ruccola-Merlot". Syran är hög, och charmen nära noll. Det smakar precis det som står på etiketten: Haut-Medoc Cru Bourgeois. 100 spänn?

Nu kommer frågan: har vi fått en dålig flaska, är vinet stängt för säsongen eller är det helt enkelt inte bättre? Jag ställer mej på knä framför karaffen och vrålar : Stånga mej! Bit mej! Inget händer. Det lutar åt ett dåligt exemplar, även om jag inte kan finna någon direkt orsak till det platta fallet. Korkskadat är det inte i alla fall. Cellartrackernoteringarna är nästan genomgående positiva även om det finns provare som mumlar om bottle variation.

Jag finner sedermera att Sociando-Mallet 2001 finns bedömt en extra gång på eRobertParker... Det är Neil Martin som har med vinet i en Bordeauxprovning med det subtila namnet "A disgraceful pile of shit - Bordeaux 2001". Där presterar tydligen detta vinet så dåligt att han inte ens kan sätta en poäng på det. Nog fanken måste det vara flaskvariation som spökar?

13 kommentarer:

Anonym sa...

Bara 5 kvar då, hoppas för guds skull att de är bättre!!

/Bob

MMM sa...

Yepp! Det är ju alltid en risk med att köpa vin på andras (RP's) rekommendationer - men ibland måste man ta en chans. Det kändes som gynnsamma odds.

De resterande får nog ligga i många år till nu. Kanske, kanske fångade jag vinet i en jobbig fas trots allt.

Frankofilen sa...

Ajajaj då, det här var ju inte vad man ville läsa. Mina förväntningar är lika höga som dina var. Grönheten var jag visserligen beredd på - det är många provare som noterat rent ohemula doser av cabernet-paprika, men det här låter ju inget kul. Men våt hund - är det verkligen en frisk flaska?

Jag hoppas på mirakel när det är dags att korka upp. Det är ju alltid vanskligt att förlita sig på andras omdömen, men Parker är inte den enda som drar till med höga poäng. Gault Millaut säger 94, och när jag klickar på länken med Neal Martins recension kommer 90-92 poäng upp...

MMM sa...

De 90-92 poängen hittar jag inte - men å andra sidan skriver Neal Martin att "There were a couple of disappointments: the Château Sociando Mallet 2001 was not showing well and defied my previous favourable reviews" (tyder på att han har gillat detta tidigare). Vinet blir sedan inte bedömt i provningen.

Sen provas vinet blint av RP (antar jag) under ett Executive Wine Seminar (2004). Då bedöms vinet till 88 p med tillägget: "... there’s a green, off-putting vegetal quality that turned off a lot of people"

Skit samma - jag gillade inte vinet i nuvarande skick i alla fall. Kanske den där vegetala kvalitén inte är min grej... Vi får se när nästa flaska kommer på bordet om något år! (vore kul om du testade innan dess!)

Frankofilen sa...

Länken till Martins omdömen, i de fall sådana existerar, finns nere i högra hörnet under Parkers recension, märkt "Neal Martin Notes". Men strunt i det - det är ju vad man själv tycker när man har det i glaset som spelar roll. Och det är alltid trist när ens höga förväntningar inte infrias, även om det sker by proxy som här. Man kanske borde smaka snart - även om jag hade tänkt vänta är väl många nollettor på väg in genom porten till drickbarhetens himmel...

Vinös sa...

Tråkigt med vin som inte levererar! Men den gröna paprikatonen från Cabernet har ju en tendens att försvinna med ålder. När det gäller den blöta hunden så tycker jag mig ha upplevt liknande i äldre bordeauxer men har fått för mig att det då snarare är (för) gammal merlot som spökar?

Hoppas att det ordnar upp sig med lite lagring!

MMM sa...

Jag är rädd att min okunnighet lyste igenom en aning - jag trodde inte att det "gröna" kom från just CS. Jag är så inkörd på "cassis" och cederträ i mina Medocviner - man har nästan bestämt sej från början hur CS skall smaka.

Jag håller på Vinös - det kan kanske ordna sej trots allt! Jag har ett par äldre Sociando i källaren som borde vara på gång nu - skall försöka ta upp en snart för att se hur det kommer att se ut med lite mer lagring. Det ligger en möglig 1986:a nere i mörkret som känns spännande att jämföra med.

Vintresserad sa...

Trist att läsa. S-M (fin förkortning:-) 2001 för 260 DKK kändes som ett klockrent fynd. Jag har inte provat mycket Soc-Mal, men har druckit en del andra 2001 och de har varit bra (bitvis förvånande bra) så lite misstänkt låter detta. Halvdålig flaska eller en djup och ovanlig tunnel. Hoppas verkligen resterande 5 är bättre.

Niklas Jörgensen sa...

Hoppas det var ett måndagsex du fått tag i! Tyvärr är det som så i DK ibland att de sk fynd man gör är just de man ska akta sig för. Vet att många vinhandlare i DK sänker radikalt när vinet fått helt fel förvaring exempelvis, eller kokat sönder under resan till Skandinavien! Tyvärr är detta allt för vanligt...

Men frågan är om din bara var trist eller om den hade toner av för varm förvaring? Eller om det var ett måndagsex (vilket jag innerligen hoppas för det här är ett bra slott normalt!).

Personligen har jag bloggat om det innan; det faktum att jag är grymt besviken på 2001 som årgång. Tycker det är 2000-talets mest öveskattade, på samma sätt som att 2002 kanske fått oförtjänt mycket skit.

Ser dock fram emot nästa kommentar från en öppnad flaska!

MMM sa...

Fransmännen själva verkar uppskatta 2001 ganska högt - men min egen erfarenhet är inte stor nog att dra några säkra slutsatser. Leoville Poyferré 2001 var i alla fall ett alldeles förträffligt vin.

Korken på denna flaskan var bara blöt någon millimeter upp, så jag tvivlar på att den har blivit "kokt".

Lite lustigt var det, för jag var i kassan först med Pavie Mcquin som de närmast vägrade att sälja till mej ("köp inte dessa - de är helt förstörda!"). Så kommer jag hem med andra lik i lasten istället... Förhoppningsvis bara ett lik dock.

Anonym sa...

Go´kväll e Doktorn & Travkungen intresserad av småviltsjakt månne?
Finnes ett paradis vad det betr.Dalripa,Orre,Tjäder och Hare i Västerbotten man kan köpa jaktkort fr.en dag och uppåt boende finnes i ett Charmant hus där man kan ha helpension eller knopa sin egen mat logiet tar 7st för ytterligare info mejla sunchr60@hotmail.com eller ring 0730-304994

MMM sa...

Får välan tacka för erbjudandet, och även om vi är passionerade flugfiskare med förkärlek för fjällen så har ingen av oss hållt i ett vapen...

Anonym sa...

Trakten jag skriver om ligger i Västerbotten vid Öre älv fint örings o harrvatten